Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

Mijn auto aan de beste prijs. Ontdek alle aanbiedingen van het moment op Autopromos.

Mijn auto aan de beste prijs. Ontdek alle aanbiedingen van het moment op Autopromos.

Bekijk alle aanbiedingen

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Tesla Model Y : Voor de massa?

Als ‘compacte’ cross-over zou de Model Y weleens de populairste Tesla van allemaal kunnen worden. Zowat een jaar voor zijn Europese lancering konden wij hem al even uitproberen.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Dit is een wat bijzondere eerste test. In die zin dat de Model Y Performance die u op deze pagina’s ziet, ons op een andere manier heeft bereikt dan via de officiële kanalen. Voor de Europese pers zijn er op dit ogenblik namelijk nog geen tests gepland met deze middelgrote cross-over: terwijl op de Amerikaanse thuismarkt de eerste klanten al worden bediend, wil Tesla met de Europese lancering van de Model Y wachten tot alle bestelde exemplaren ook in de nieuwe Duitse fabriek kunnen worden geassembleerd. En dat duurt dus nog wel zowat een jaar (zie kader), ook al kun je op dit moment wél al een order plaatsen. Simplistisch gesteld zouden we kunnen zeggen dat de Model Y gewoon een praktischere variant van de Model 3 is. Tesla vermeldt nog geen exacte afmetingen, maar we weten dat de Y zo’n 6 centimeter langer, 7 centimeter breder en vooral 18 centimeter hoger is. Dat levert natuurlijk vooral extra hoofdruimte achterin op, terwijl de nogal smalle laadopening van de vierdeursberline hier dankzij de grote achterklep vanzelfsprekend veel groter en functioneler is geworden. Die klep geeft toegang tot een koffer die door de achterbank neer te klappen tot zo’n 1.900 liter kan worden uitgebreid (naar het laad-
volume met de achterbank rechtop hebben we voorlopig nog het raden). Tesla belooft voor de nabije toekomst ook een Y met een extra en dus derde zitrij. Die zat weliswaar nog niet in ons testmodel, maar we kunnen ons met de beste wil van de wereld niet voorstellen hoe daar nog andere levende wezens dan enkel huisdieren zullen kunnen plaatsnemen. Nu goed, mijnheer Musk deed ook al eerder grote mirakels...

  • Geweldige prestaties
  • Rijdynamiek
  • Imago
  • Aanzienlijk duurder dan Model 3
  • Saai interieur
  • Weinig vernieuwende looks
Hoofdredacteur AutoGids & AutoWereld

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12