Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Mercedes SLC: krachtige wind

Geschreven door Felix Bouland op

Om zijn twintigste verjaardag te vieren, geeft Mercedes de SLK … een nieuwe naam. Voortaan heet hij SLC en verandert hij zowel zijn stijl als zijn mechaniek, met vanaf de lancering meteen ook een versie aangepast door Affalterbach.

Concept

In 1996 lanceerde Mercedes zijn eerste roadster met hard plooidak. Twintig jaar later werkt de formule nog altijd. Na ongeveer 700.000 verkochte exemplaren verandert de SLK van naam en wordt hij de SLC. Deze aanpassing maakt deel uit van de nieuwe naampolitiek van Mercedes. SL stemt overeen met het koetswerktype (hier een roadster-coupé), de C geeft aan op welke auto deze roadster gebaseerd is, namelijk de C-Klasse. Logisch. Hij gebruikt trouwens meer dan alleen dezelfde letter van de luxeberline. De motoren, versnellingsbakken en technologie voor de actieve veiligheid komen recht uit de nieuwste C-Klasse. De SLC is hierdoor helemaal up-to-date.

  • Complete upgrade
  • Gezond en goed gebalanceerd onderstel
  • V6 biturbo klinkt mooi
  • Viercilinders missen karakter
  • Aanzienlijk gewicht (dak)
  • Prijs van bepaalde opties (negentrapsautomaat)

Wat er verandert

Het exterieur verandert van look en neemt de vormen over van de nieuwste modellen van het merk. De voorkant is meer afgerond en krijgt voortaan led-lichten (als optie) en een nieuwe diamantgrille. Achteraan werden de lichtblokken hertekend en naast een nieuwe bumper geplaatst, met grotere versieringen rond de uitlaten. De proporties van deze kleine sportieve roadster met lange motorkap en korte koffer zien er nog altijd geslaagd uit. Het goed afgewerkte interieur verandert bijna niet – kenmerkend blijft het scherm van het navigatiesysteem dat tussen de ventilatieroosters boven de console staat. Een nieuw stuurwiel en de joystickachtige versnellingspook uit de SL vervolledigen het interieur.

Hoe rijdt hij?

Onder de motorkap van de SLC’s zonder AMG-logo liggen alleen nog viercilinders met turbocompressor. Bij de benzineversies zijn er twee nieuwe motoren. De 180 wordt aangedreven door een 1.6 met 156 pk, terwijl de 200 en 300 dezelfde tweeliter gebruiken die respectievelijk 184 en 245 pk ontwikkelt. Hoewel we hem geen pluimgewicht kunnen noemen (1.505 kg in de geteste SLC 300), blijft deze roadster een bochtenliefhebber dankzij zijn gezonde en goed gebalanceerde onderstel. In het begin van een bocht treedt licht onderstuur op, maar dat wis je gemakkelijk uit door even van het gas te gaan. Het onderstel plaatst zich vervolgens heel neutraal en door te spelen met het gaspedaal kun je een lichte drift uitlokken, op voorwaarde dat de hyperactieve ESP is uitgeschakeld. In de haarspeldbochten van de Braus- en Turini-bergpassen toonden de remmen tijdens onze test al snel tekenen van verzwakking. De Mercedes-AMG SLC 43 maakte dan weer indruk. Zijn V6 biturbo duwt vanaf 2.000 tr/min en blijft klimmen tot meer dan 6.000 tr/min, waar hij zijn volle 367 pk ontwikkelt. De kleine AMG-motor maakt het mogelijk om met de SLC 43 van 0 tot 100 km/u te spurten in 4,7 seconden of 0,1 seconde meer dan de vroegere SLK 55 AMG (waarvan hij het chassis overneemt) met 54 pk meer. De verstevigde remmen en de elektrohydraulische stuurbekrachtiging zijn een pluspunt waardoor de 43 goed tot zijn recht komt bij een aaneenschakeling van bochten.  

Budget/uitrusting

De nieuwe 180-instapversie van het gamma, aangedreven door een 1.6 met 156 pk, begint bij minder dan 34.500 euro terwijl de Mercedes-AMG met de krachtige V6-biturbo meer dan 60.000 euro vereist. Alle modellen kunnen uitgerust worden met de nieuwe negentrapsautomaat, die standaard is op de 250d, 300 en 43 AMG maar een dikke 2.541 euro extra kost op de andere versies. De nekverwarming AIR SCARF is al enkele generaties beschikbaar op de SLK en tegenwoordig op het hele cabriogamma van het merk. Deze optie van 410 euro maakt van de roadster een auto voor alle seizoenen. Voor de rest is de standaarduitrusting niet spartaans, maar voor een luxueus uitgeruste auto moet je langs de optielijst passeren.   

De concurrenten

De markt van de kleine roadsters telt veel concurrenten. De SLC staat lijnrecht tegenover de BMW Z4 en de Audi TT, die in tegenstelling tot de twee anderen een stoffen dak heeft. Een voordeel voor de Mercedes is dat de 250d de enige roadster-coupé met dieselmotor op de markt is. De Mercedes-AMG 43 met zijn V6-biturbo van 367 pk speelt dan weer in een andere klasse. Die kan concurreren met de Jaguar F-Type V6, de Nissan 370Z Roadster en de nieuwe Porsche 718 Boxster met viercilinder boxermotor van 350 pk.

Ons verdict

De upgrade van het model dat nu SLC heet, heeft veel meer om het lijf dan een mooie snoet. Kijk maar naar de nieuwe veiligheidstechnologie en het volledig aangepaste motoraanbod met een nieuwe AMG-versie. We onthouden ook het gezonde onderstel en het luxueuze interieur, die zeker in de smaak zullen vallen.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker