Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

>> Ontdek gratis wat de huidige waarde van uw auto is

Schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Eerste test / Toyota Hilux: geraffineerd, maar robuust

Hoewel hij zijn wielbasis en ladderframe behoudt, werd de Hilux van A tot Z herwerkt voor zijn achtste generatie. Daarmee voelt hij zich letterlijk overal thuis, zowel op als naast de weg.

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Het Concept

De achtste generatie van de Hilux, de meest iconische pick-up in zijn segment, maakt zoals zijn voorgangers nog steeds gebruik van een inschakelbare vierwielaandrijving zonder middendifferentieel, een ladderframe en is verkrijgbaar als Single Cab, Xtra Cab of Double Cab.

  • Comfortabeler (ophanging, geluiddemping)
  • Geraffineerder en ruimer achterin
  • Grotere veerwegen voor achterwielen
  • Stuurkolom te laag
  • Oprijhoek te klein
  • Bijna te mooi voor echt terreinwerk

Wat er verandert

Het koetswerk, dat hertekend werd om eleganter en dynamischer te ogen, blijft kenmerkend voor het genre, maar is wel breder (+20 millimeter) en langer (+70 millimeter) dan voorheen, wat zich vertaalt in meer gespierdere proporties en in een langere laadbak. Hoewel de wielbasis ongewijzigd bleef (3.085 millimeter), werd het ladderframe van de Hilux volledig opnieuw ontwikkeld om beter aan de genormaliseerde crashtests te voldoen. Daarnaast werd het koetswerk geoptimaliseerd om de inzittenden beter te beschermen en voetgangers minder te verwonden.  Net als de motorkap en het radiatorrooster werd de nieuwe bumper van de Hilux bijvoorbeeld zo ontworpen dat eventuele contacten met voetgangers zachter verlopen en dat de luchtstroom minder verstoord wordt.  Het is alleen jammer dat de grote, soepele bumper een hindernis vormt bij terreinwerk: hij reduceert de oprijhoek en schuurt al te gemakkelijk over de grond, waarbij de clips worden losgetrokken.  Misschien zou Toyota er goed aan doen om zoals andere merken (Jeep) een afneembare onderbumper te ontwikkelen voor wie zijn pick-up op het terrein wil gebruiken.

Op het gebied van de passieve veiligheid wordt de Hilux behandeld zoals een luxe-SUV.  Behalve over frontale en laterale airbags voorin en gordijnairbags over de hele lengte van de zijruiten beschikt hij ook over een knieairbag voor de bestuurder.  Daarmee is de toon gezet: de nieuwe generatie van deze pick-up richt zich voornamelijk tot de weg.  Getuige daarvan de nieuwe rijhulpsystemen die deel uitmaken van het Safety Sense-pakket (als optie verkrijgbaar op de basisversie Active en standaard op de uitvoeringen Comfort en Lounge): het Pre-Collision-systeem (een autonome remhulp met voetgangerdetectie), de spoorassistent en de verkeersbordherkenning.  De dynamische stabiliteitscontrole VSC omvat een antigierfunctie voor het geval de Hilux een aanhangwagen trekt – het sleepvermogen steeg tot 3,5 ton voor de versie Xtra Cab en 3,2 ton voor de versie Double Cab.

Hoe rijdt hij?

Als geboren sleepvoertuig blijft de Hilux echter ook een offroader in hart en nieren: de actieve tractiecontrole (A-TRC) wordt uitgebreid met de vertrekhulp (HAC) en afdaalhulp (DAC) voor hellingen.  En natuurlijk is ook de draaiknop voor de reductieverhouding van de partij.  Toyota importeert in ons land geen 4x2, maar enkel de 4x4. De terreinkwaliteiten gingen er aanzienlijk op vooruit dankzij de functie Pitch & Bounce Control, een systeem dat het motorkoppel automatisch regelt om opeenvolgende hobbels en greppels comfortabeler te verteren.  Dat maakt terreinritten een stuk minder hard.  De grotere veerwegen voor de achterwielen vergroten ook de capaciteiten met gekruiste bruggen. Daardoor overwint de Hilux diepere putten, trekt hij zichzelf moeiteloos uit greppels en wordt hij algemeen gesproken minder gehinderd door de achteroverhang, een van de fysiologische gebreken van een pick-up. 

Op snellere en geasfalteerde wegen gedraagt de nieuwe Hilux zich merkbaar nauwkeuriger en stabieler dan zijn voorganger, die op dat vlak nochtans al beter deed dan de meeste van zijn Aziatische concurrenten.  Die vooruitgang zou te danken zijn aan de herwerkte bevestigingspunten van de achterwielophanging, met onder meer langere bladveren, die bovendien lager en meer naar voren werden geplaatst, evenals iets naar voren geschoven, grotere schokdempers.  De voorwielophanging wordt onder controle gehouden door een dikkere antirolstang en schokdempers die beter filteren op een effen wegdek. De nieuwe Hilux vertoont onderweg dan ook de allures van een krachtige SUV, die rijdt zonder schokken en met een onverstoorbare rechtuitstabiliteit.  Ook de grip in achterwielaangedreven modus is goed en situeert zich in elk geval boven het gemiddelde als je rekening houdt met het feit dat de tractie het doorgaans snel laat afweten als je met een lege laadbak rijdt.  Tot slot geeft het stuur nog minder trillingen door dan vroeger en voelt het steviger aan rond de rechtuitstand. Helaas staat de stuurkolom nog altijd te laag opgesteld in vergelijking met de stoelzitting en kan de hoogteregeling daar niets aan veranderen. Of toch bijna niets. 

Budget & uitrusting

Met een basisprijs van 30.350 euro (Single Cab Active manueel) tot 43.760 euro (Double Cab Lounge automaat) blijft de Hilux iets duurder dan zijn rivalen, maar is dan ook uiterst betrouwbaar. Daarnaast kan de Hilux ook nog profiteren van vijf jaar fabrieksgarantie – al is dat tegenwoordig geen uitzondering meer – en ligt zijn restwaarde ook nog eens boven het gemiddelde.

Concurrenten

De belangrijkste rivalen zijn de Ford Ranger, Mitsubishi L200, Nissan Navara en de Volkswagen Amarok, die allemaal recent vernieuwd werden. Met zijn nieuwe dieselmotor (uitgerust met een stop-startsysteem), versnellingsbakken, rijhulpsystemen en uitrusting maakt de Hilux zijn achterstand echter goed.

Ons verdict

De achtste Hilux-generatie wijdt ook een nieuwe 2.4 D-4D-dieselmotor in, goed voor 150 pk en 400 Nm. Daarmee toont hij zich krachtiger dan de oude 2.5 D-4D met 144 pk en koppelrijker dan de oude 3.0 D-4D met 177 pk. De nieuwe motor komt erg alert voor de dag dankzij een kleine turbo en blijkt ook stiller en zachter bij hernemingen.  Daar dragen ook de versnellingsbakken – een handgeschakelde zesbak of een zestrapsautomaat – toe bij.  Tegelijk oogt het koetswerk eleganter – al was dat nu ook niet zo moeilijk. Het plaatsaanbod achter in de versie met dubbele cabine ging erop vooruit, in die mate zelfs dat je je in een grote luxe-SUV waant.  De uitrusting – zeker die van de Lounge-uitvoering – bevestigt dat gevoel, met onder meer een tabletscherm en een kwaliteitsvol audiosysteem. Deze verbeteringen moeten ervoor zorgen dat de Hilux de ultieme referentie blijft in een steeds sneller evoluerend pick-upsegment.

In dit artikel : Toyota, Toyota Hilux

NIEUWSBRIEF