Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Volkswagen Caddy Life: de controle terugnemen

Geschreven door Laurent Blairon op

Staar je niet blind op het relatief vertrouwde uiterlijk van de nieuwe Caddy, want hij is volledig nieuw en zelfs innovatief in een segment waar vooral rationele argumenten tellen. De concurrentie staat nu al onder druk.

+ 10 centimeter

De Caddy 5 deelt zijn ingewanden met de Golf VIII (MQB-platform), wat betekent dat alles anders is op het vlak van rijgedrag, uitrusting en digitalisering (veiligheid en comfort). Qua koetswerklengte groeit de normale Caddy (de Maxi voelen we later aan de tand) met 10 centimeter, waarvan er 7 naar de wielbasis gaan. Dat komt de leefruimte en uiteraard de koffer ten goede. Zoals gebruikelijk verslindt de Caddy gulzig tassen, fietsen, meubels en huisdieren. Aan de buitenkant breken de nieuwe ledkoplampen (met grote verticale insnijdingen), het logo op de kofferklep, de nieuwe kleuren en de nieuwe deurklinken met het wat strenge uiterlijk van zijn voorganger. Zonder hem daarom recht te geven op een schoonheidsprijs lijkt het erop dat de designers deze keer toch wat meer hun ding hebben mogen doen.

Enorm, maar…

In het interieur duik je in de gebruikelijke zee van ruimte van een bestelbreak. De zittingen lijken aangenamer dan ooit (nieuwe schuimvulling voor de stoelen). Met 5 mensen plaats nemen gaat zonder problemen. Het enorme panoramadak vrolijkt het interieur op, maar de afwezigheid van een zonnescherm kan een probleem vormen voor wie lichtgevoelig is. Ook jammer: we hoopten dat het MQB-platform dezelfde moduleerbaarheid zou brengen als in de Touran, met een systeem van intelligent moduleerbare stoelen, maar daar is niets van aan. De achterbank blijft heel traditioneel, wat betekent dat de rugleuning kan worden neergeklapt maar dat ze moet worden verwijderd voor een bestelwagenindeling, met alle fysieke pijnen die je daarbij mag verwachten. Er moest ergens worden bespaard…

Van Pentium naar i9

Aan het stuur is van besparingen namelijk niets te merken. Het begint bij een veel beter uitgewerkt dashboard, met reliëf en complexe vormen. Kunststoffen domineren, maar ze zijn wel van goede kwaliteit. Fijn is de nieuwe uitholling aan de bovenkant voor documenten, kleren en andere dagelijkse accessoires. De bergvakken zijn enorm. Maar bij het instappen wordt je blik vooral aangetrokken door de moderne schermen (10,25 duim voor het instrumentenbord, 10 duim voor het centrale scherm). Kleuren, grafische weergaves en animaties, lichteffecten, een boomstructuur voor de menu’s, augmented reality voor de navigatie,… Het lijkt alsof je bij de overstap van de Caddy 4 naar de Caddy 5 dezelfde sprong maakt als van een Pentium-processor naar een Core i9, of van een beeldbuis naar 8k.

De bedieningselementen misstaan niet in een Golf: via aanraking op het scherm, maar ook met een nieuw multifunctiestuur en geavanceerde spraaksturing. Een en ander helpt vooral de bediening van de navigatie, telefoon en de sfeer (klank en licht), maar ook om toegang te krijgen tot een volledig geconnecteerd ecosysteem (We) om je professionele activiteiten en vrijetijdsbesteding te plannen… of zelfs te winkelen aan het stuur. De nieuwe aanraakbediening onderaan het centrale scherm voor het volume en de temperatuur geeft bijna de indruk ‘te chic’ te zijn voor een Caddy, zeker in de Caddy Van. Wat zijn we hier ver verwijderd van de Caddy 1, die oude Golf 1 met laadbak.

Fluweelzacht en vlak

Om het belang van de dieselmotor in de Caddy te benadrukken mogen we onze eerste kilometers rijden met een 122 pk sterke 2.0 TDI van de jongste generatie met ‘dubbele dosering’ (126 tot 136 g CO2/km volgens WLTP). Hij werkt zacht en is niet al te aanwezig – VW lijkt de hoeveelheid geluiddempend materiaal te hebben verhoogd om hem meer te smoren, net zoals het zingen van de banden overigens – en draait bij 120 km/u aan 2.000 o/m. Hernemingen zijn aanvaardbaar en de DSG7 (die de kleine joystick-pook van de Golf krijgt) is niet bliksemsnel maar reageert wel oordeelkundig. Maar vooral het rijgedrag van de nieuwe Caddy trekt de aandacht. Zoals verwacht gaat hij vlakker door de bocht en met een betere beheersing van koetswerkbewegingen, terwijl zijn nieuwe besturing meer precisie brengt. Kortom, de nieuwe Caddy is onbetwistbaar veel efficiënter en aangenamer. Ook meer gecontroleerd: niet minder dan 19 rijhulpsystemen, waarvan 5 helemaal nieuwe, maken van hem een auto met autonoom rijden op niveau 2, die optrekt, remt en je waarschuwt voor gevaren voor je ze zelf opmerkt. VW slaat hier hard toe.

Ons verdict

Op het programma staat een heel Caddy-aanbod. Er zijn drie uitrustingsniveaus: Drive, Life en Style. De Maxi komt in 2021, net zoals de versies met 4Motion, CNG, hybride aandrijving en de California. Hij begint zijn carrière als TDI met 102 en 122 pk en als 1.5 TSI van 114 pk, met een startprijs van 23.780 euro (Drive TDI 102). De Caddy Style 122 DSG7 die we hier tonen, flirt met de 35.000 euro. Looks en technologie kosten geld…

Redactiesecretaris/eindredacteur/testrijder AutoGids

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars