Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Webtest Audi R8: Dat kleine 'Plusje' meer?

Geschreven door Julien Matagne op

De eerste R8 zocht zijn inspiratie in de racewereld, maar de nieuwe generatie is zelfs samen met de R8 LMS-racewagen ontwikkeld. Een wereld van verschil...

222.860 €

Het concept

In 2000 schonken Emmanuele Pirro, Frank Biela en de bekende Tom Kristensen Audi zijn eerste overwinning in de 24 Uren van Le Mans aan het stuur van een R8 LMP 900. Dat was het begin van een lange zegereeks, want het merk met de vier ringen sleepte daarna nog 13 keer de eerste plaats binnen op de legendarische uithoudingsrace. Ondertussen werd in 2003 in Frankfurt de conceptcar Le Mans Quattro voorgesteld, die drie jaar later als R8 in productie zou gaan. De supercar, die verkrijgbaar was met een V8 en een V10, werd meer dan 27.000 keer verkocht. Bijna 10 jaar later komt hij nog scherper terug. Hij heeft nu enkel nog een V10, in twee versies: 540 en 610 pk, die laatst in de 'Plus'-versie.

  • Gemakkelijk te doorgronden auto
  • Echte Audi-waardige afwerking
  • Samenspel motor-versnellingsbak-vierwielaandrijving
  • Geen V8 meer
  • Basisprijs...
  • Agressievere stijl die wat glans verloren is

Wat er verandert

De nieuweling is doordrongen met racegenen en gebruik dakstijlen en een middentunnel in koolstofvezel. Naast de gewichtswinst (15 procent in totaal) leert dit vooral een grotere stijfheid op (40 procent), die de rijervaring preciezer maakt. Zijn atmosferische V10 werd efficiënter (10 procent), vooral dankzij stop-start, vijf uitschakelbare cilinders dankzij Cylinder on Demand en een vrijloopfunctie voor de gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling. Om de racesfeer te respecteren en naar het voorbeeld van de jongste TT verhuist het multimediascherm naar het instrumentenbord, terwijl alle bedieningsknoppen nu op het stuurwiel staan zodat je er nooit meer je handen van moet nemen.

Hoe rijdt hij?

Met zijn centraal achterin gemonteerde V10 geniet de R8 een natuurlijk evenwicht dat hem van bocht naar bocht laat springen aan een fors tempo. De voortrein reageert op je handen en je ogen; een beweging aan het stuur plaatst de R8 op het juiste traject, en als hij ervan afwijkt, volstaat het om (voorzichtig) gas te lossen om de neus terug naar de koord te zien happen. De atmosferische V10 met zijn 540 pk gaat door tot bijna 9.000 o/m en produceert daarbij een opzwepende maar niet opdringerige klank, zelfs niet met de sportuitlaat. Zonder voorzichtigheid of reserves kan je het gaspedaal tot tegen de laserkoplampen trappen zonder risico dat de auto vals reageert dankzij de Quattro-vierwielaandrijving. In 3,5 seconden zit je aan 100 km/h en hij stormt door tot een topsnelheid van 320 km/h. De versie met 610 pk biedt uiteraard nog wat meer: 3,2 tellen naar 100 km/h en 330 km/h maximum. Naast zijn vaste kofferspoiler in koolstofvezel onderscheidt deze Plus zich verder door zijn chassis, dat op alle vlakken steviger is.

Budget/uitrusting

Vroeger kocht je een R8 voor iets meer dan 120.000 euro. Maar met het verdwijnen van de V8 - die trouwens door de hele autopers de aangeraden motor werd genoemd - moet je tegenwoordig minstens 165.000 euro ophoesten voor de R8, wat 5.000 euro duurder is dan de vorige generatie. De Plus-versie van zijn kant kost 186.500 euro.

De concurrentie

Naast zijn neef Lamborghini Huracan, die dezelfde atmosferische V10 gebruikt (maar enkel met 610 pk) gebruiken al zijn rivalen drukvoeding, te beginnen bij de Jaguar F-Type R (550 pk), de Mercedes AMG GT (475 of 510 pk) en de Porsche 911 Turbo (S) (520 of 560 pk). Een trapje hoger vinden we de McLaren 650S (650 pk) en de nieuwe Ferrari 488 GTB (670 pk).

Ons verdict

De Audi R8 is nog steeds even efficiënt en gemakkelijk onder de knie te krijgen en past dus perfect voor dagelijks gebruik, zonder daarom uitstapjes naar het circuit uit te sluiten. Als dat laatste uw favoriete tijdverdrijf is, gaat u voor de 'Plus', zo niet volstaat de versie met 540 pk ruimschoots. Het verplaatsen van de multimedia naar het instrumentenbord brengt niets bij, tenzij dan dat de bestuurder er meer bij wordt betrokken, ten nadele van de bestuurder, dus.

 

In dit artikel : Audi, Audi R8

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker