Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / Opel Adam Rocks

Een hogere bodemvrijheid en wat plastic, meer is er niet nodig om de Opel Adam wat mannelijker te maken. En onder de motorkap ligt een nieuwe drukgevoede driecilinder met een unisekssmaak.

Prijs
NB

Op Europees vlak werd 70 procent van de 100.000 verkochte Adams door vrouwen besteld. Om met dit model ook wat meer mannen te kunnen verleiden bedacht Opel dan ook de Rocks-versie. De Adam Rocks heeft niet alleen meer mannelijkheid, zijn komst gaat ook gepaard met de lancering van een gloednieuwe driecilindermotor bij Opel. Dat is een rechtstreeks ingespoten en drukgevoede driecilinder van 999 cc. Die mochten we aan de tand voelen in zijn krachtigste versie (115 pk bij 5.200 o/m en 170 Nm van 1.800 tot 4.500 o/m). Bij de marktlancering in oktober zal nog een versie verkrijgbaar zijn met 90 pk, maar evenveel koppel. De cilinderinhoud van één liter is populair bij de jongste generatie drukgevoede downsizingmotoren met drie cilinders. Goed nieuws is daarentegen dat de Duitse motorenbouwer een stap verder gaat dan zijn rivalen vanuit zijn bekommernis om de typische acyclische loop van deze oneven architectuur uit te gommen. Zo davert deze 999 cc niet zo hard als zijn fysionomie zou doen vrezen. En daar is een reden voor: hij is de enige in zijn soort die een beroep doet op een in tegengestelde richting draaiende balansas.

Bij deze eerste test gingen de acceleraties en hernemingen niet gepaard met resonanties, zoals zo vaak het geval is bij driecilinders, maar verliepen ze eerder zijdezacht, lineair en zonder het minste turbo-effect. Eerlijk gezegd heeft deze 1.0 Ecotec Turbo alle verfijning van een veel dikkere motor, maar dan met het verbruik van een kleintje. Hij is voldoende performant - veel meer dan de twee bestaande atmosferische krachtbronnen (1.2 met 70 pk, 1.4 met 100 pk) - en biedt met de goede ondersteuning van een nieuwe en compacte zesversnellingsbak (in plaats van een vijfbak) steeds een onvergelijkbaar groter intens rijplezier. En dan hebben we het nog niet gehad over het werkingscomfort, dat er ook mooi op vooruitgaat.

De Rocks versterkt de argumenten van de Adam, met name zijn kwaliteitsindruk, speelse rijkarakter en personaliseringsmogelijkheden, die even uitgebreid zijn als wat zijn rivalen aanbieden (Mini, Fiat 500 en Citroën DS3). Maar laat ons hopen dat dit niet de aandacht mag afleiden van de nieuwe drukgevoede benzinemotor, die veel moderner en interessanter is dan de atmosferische viercilinders die tot dusver werden aangeboden, en dat de promotie van die driepitter niet moet onderdoen voor die van de accessoires en andere futiele gadgets.

U kunt de Eerste Test van de Opel Adam Rocks nalezen in AutoGids 910 van 17/9/2014.

In dit artikel : Opel, Opel Adam

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars