Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Ford Fiesta 1.4i & 1.4 TDCi

De Fiesta is voor Ford een belangrijke auto, waarmee het merk wereldwijd wil scoren. Wij kregen eerst twee basisversies te pakken: de 1.4-benzine en de 1.4 TDCi.

Met zijn lange, duikende neus en zijn sterk hellende voorruit straalt de Fiesta dynamisme uit en dat wordt verdergezet door de oplopende gordellijn en het naar achteren spits toelopende profiel van de zijruiten. Het maakt dat de inzittenden vrij ver naar achteren zitten in de auto, met een eenvolumerachtig dashboard dat diep het interieur binnendringt. De opvallende middenconsole heeft bedieningselementen waarvan de logica is afgekeken van de mobiele telefoon. Voor het onderstel werd voortgebouwd op de al uitstekende basis van de vorige (op dat vlak wat onderschatte) Fiesta, maar de afstellingen en voor een stuk ook de bevestiging van de McPherson-veerpoten vooraan werden herzien, terwijl achteraan flink werd gesleuteld aan de torsieas. De volledig elektrische stuurbekrachtiging is helemaal nieuw en de auto heeft geventileerde schijven vooraan en trommels achteraan. De wielen en banden beginnen vrij bescheiden, met veertienduimers op stalen velgen, maar naargelang van het uitrustingsniveau en de gekozen motor kan dat oplopen tot lichtmetalen zestienduimers en zelfs zeventienduimers als optie. Ten slotte wordt de in de eerste plaats op een jonger en vrouwelijk publiek mikkende Fiesta geleverd in niet minder dan vijftien kleuren, waaronder best opvallende tinten zoals onze gifgroene driedeurs (Squeeze in het Ford-jargon) of het erg speciale paarsrood (Hot Magenta).

Rijgedrag: 1.4: 140/200 ? 1.4 TDCi : 136/200

De twee 1.4-viercilinders zijn basismotoren, dus je hoeft van hen geen grootse prestaties te verwachten. De benzineversie is wat vinniger, de diesel iets soepeler. Alletwee zijn ze gekoppeld aan een vijfbak met een versnellingspook die zacht, maar soms wat hakerig schakelt. De spreiding in de hoogste versnellingen is redelijk lang, wat veelvuldig schakelen noodzakelijk maakt. De elektrisch bekrachtigde stuurinrichting is nauwkeurig en zacht genoeg om haast iedereen te kunnen bekoren.

Veiligheid: 164/200/200

Geventileerde schijven vooraan en trommels achteraan is het standaardsysteem in deze klasse. De remmen zijn niet uitzonderlijk, maar ze vertonen evenmin feilen. Het in de meeste omstandigheden onberispelijke weggedrag is een van de grote troeven van deze Fiesta. De motoren zijn bij lange na niet krachtig genoeg om problemen op te leveren op het vlak van trekkracht en grip. De verlichting is goed. Frontaal is de passieve veiligheid uitstekend voor een auto van deze klasse, zijdelings ook, maar daar moet je voor gordijnairbags bijbetalen.

Comfort: 152/200/200

De ophanging is comfortabel en de voorstoelen zitten vrij goed. De rijhouding kan goed geregeld worden dankzij het in twee richtingen verstelbare stuur en de hoogteregeling van de bestuurdersstoel (vanaf Trend). Voorin is het ruim zitten, achterin iets krapper door het afhellende dak, maar het plaatsaanbod is nog voldoende. De geluiddemping is verzorgd, de manuele airco (standaard vanaf Ghia) werkt naar behoren.

Functionaliteit: 128/200/200

Instappen voorin gaat vlot in beide koetswerkvarianten, de instap naar achteren in de driedeurs is een kleine calvarie. Het zicht is niet denderend rondom en ronduit belabberd naar achteren. De kofferinhoud is normaal in de klasse, de toegankelijkheid en moduleerbaarheid ook. In de uitsparing voor het reservewiel zit standaard een herstelkit en is dus bijkomende stouwruimte voorhanden. De standaarduitrusting is vrij behoorlijk, zonder meer, maar het blijft jammer dat je voor ESP moet bijbetalen.

Budget: 1.4: 124/200 ? 1.4 TDCi: 136/200

Op het vlak van het verbruik is er een vrij groot verschil tussen benzine en turbodiesel. Hier slaat de diesel terug... Het onderhoudsprogramma is normaal, qua waarborg houdt Ford zich ietwat gierig aan de verplichte twee jaar algemeen. Tegen betaling kan die termijn wel uitgebreid worden. De afwerkingskwaliteit van deze basismodellen kan beter. Bij Ford krijg je waar voor je geld, maar voor een aangenaam ogende Fiesta moet je duidelijk meer betalen.

Besluit: 1.4: 708/1000 ? 1.4 TDCi: 716/1000

Met de Fiesta heeft Ford zonder twijfel een winner op de markt gezet. Hij oogt goed, rijdt uitstekend, is voldoende ruim en (in de duurdere versies) aantrekkelijk aangekleed. Bovendien is hij competitief geprijsd. Met daarbij als kanttekeningen dat ESP een optie is voor alle versies, dat een partikelfilter enkel met de 1.6-turbodiesel mogelijk is (tegen bijbetaling) en dat je nog wat zult moeten wachten op een van de interessantste versies, de Econetic. Ford lanceert twee maanden voor de invoering van de Euro 5-normen ook nog een model dat enkel Euro 4-motoren heeft en dat vinden we toch wel wat te schraperig. Hoe wil je zo aan een groen imago bouwen?

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Ford Fiesta 1.4i & 1.4 TDCi nalezen in AutoGids 755 van 1/10/2008.

In dit artikel : Ford

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars