Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Hyundai i20 1.4 (A) & 1.4 CRDi 75

De nieuwe i20, de vervanger van de Getz, is intussen al het derde model van Hyundai dat specifiek is ontwikkeld om de bijzonder veeleisende Europese klant te bekoren.

Prijs
NB
  • Score redactie /20

De i20 is gebaseerd op zijn voorganger, de Getz, maar zijn platform werd ingrijpend aangepast. Zo is de wielbasis 7 centimeter verlengd en werden ook de sporen verbreed. Een en ander heeft uiteraard ook zijn gevolgen voor de buitenmaten. Daarmee is hij stevig gegroeid, maar nog niet zoveel als de meeste van zijn rivalen in dit segment, die bijna allemaal langer zijn dan vier meter. Desondanks kan de i20 bogen op een van de ruimste interieurs én op de op één na grootste koffer in zijn categorie. Het motorenpalet bestaat uit twee benzines en twee diesels. De 1.2 met 78 pk is gloednieuw en is vooral toegespitst op een zo rustig mogelijke werking, dankzij een buiten de hartlijn geplaatste krukas. De 1.4 van 100 pk is de krachtigste benzinemotor en het onderwerp van deze wegtest. Wat de zelfontbranders betreft, concentreren we ons hier op de instapper, de 1.4 CRDi met 75 pk. In AG763 kwam al de 90 pk-versie van deze motor aan bod; nog een trap hoger staat de 1.6 CRDi met 128 pk.

Rijgedrag: 1.4: 124/200 - 1.4 A: 112/200 - 1.4 CRDi 75: 116/200

De 1.4 komt geen vermogen tekort, terwijl de 1.4 CRDi vooral uitblinkt door zijn hoge koppel. Daardoor maakt hij een erg vlotte indruk en verbaast hij ook bij de prestatiemetingen. Helaas maakt hij heel wat kabaal. De versnellingsbak schakelt met voldoende gevoel.De viertrapsautomaat is niet erg modern, maar voldoet in de stad. De stuurbekrachtiging blinkt niet uit door communicatief vermogen.

Veiligheid: 1.4 : 132/200 - 1.4 A & 1.4 CRDi 75: 136/200

Het ESP, dat standaard is (een absoluut unicum in deze klasse), impliceert vier schijfremmen. Die hebben niet de minste moeite om de i20 krachtig en herhaaldelijk tot stilstand te brengen. De trekkracht is in de diesel voldoende; de benzine legt minder gewicht op de vooras, die daardoor wat vaker naar grip krabbelt in het nat. Verder rijdt de i20 veilig en zeker niet onvermakelijk. Actieve en passieve veiligheid staan op peil.

Comfort: 112/200

De i20 is verrassend ruim en een goede rijhouding is eenvoudig te vinden. De stoelen zondigen echter door een te harde vulling en de achterbank biedt geen zijdelingse steun. Ook de minder geslaagde geluiddemping, de lawaaierige diesel en de vrij harde ophanging maken van de i20 zeker geen referentie op comfortvlak.

Functionaliteit: 140/200

Op de instap is niets aan te merken. Het zicht rondom is goed, behalve schuin vooruit. Het interieur én de koffer zijn verrassend ruim, maar de moduleerbaarheid is pover - de neergeklapte achterbank blijft boven de koffervloer uitsteken. De zeer goede binnenafwerking boekte veel vooruitgang. Hyundai verleidt echter vooral met de uitgebreide standaarduitrusting.

Budget: 1.4: 136/200 - 1.4 A: 132/200 - 1.4 CRDi 75: 140/200

Beide motoren verbruiken een fractie meer dan gemiddeld. Het onderhoudsprogramma is klassiek, het waarborgpakket is dat minder: drie jaar algemeen zonder kilometerbeperking en zelfs vijf jaar voor het aandrijfgeheel. Het prijskaartje is behoorlijk gunstig, vooral als je kijkt naar de uitrusting en de bouwkwaliteit.

Besluit: 1.4: 644/1000 - 1.4 A: 632/1000 - 1.4 CRDi 75: 644/1000

De Hyundai i20 is de ideale oplossing voor wie wegens gebrek aan interesse geen zin heeft in een grondige marktstudie bij de aankoop van een nieuwe auto: deze veelzijdige stadsauto doet niets echt verkeerd en door zijn beperkte optielijst en volledige uitrusting moet je bij het bestellen over niets anders nadenken dan over de kleur en de motor. Zijn grootste tekortkomingen zijn de minder gedegen geluiddemping en de beenharde stoelen, die de relatieve stugheid van de ophanging nog uitvergroten. De i20 is ondanks zijn relatief compacte buitenmaten echter ook een van de ruimste modellen van zijn klasse en vertoont zeker geen verkeerd weggedrag.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Hyundai i20 1.4 (A) & 1.4 CRDi 75 nalezen in AutoGids 767 van 18/3/2009.

In dit artikel : Hyundai, Hyundai i20

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker