Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 BYD Han 3.9S (Executive)

Geschreven door Iwan Kneuts op

De Han 3.9S is de derde van het trio elektrische verkenners dat door Build Your Dreams naar Europa werd gestuurd. En net als bij de Atto 3 en de Tang is de vraag of deze snelle reisberline klaar is voor de confrontatie met de gevestigde waarden.

71.390 €
  • Score redactie 15.68 /20

Uitnodigend. Zo kunnen we het interieur van de BYD Han 3.9S het best omschrijven. Een mix van traditioneel en futuristisch, of moeten we het 90 graden draaibare aanraakscherm van 15,6 duim (met keuze tussen een portret- en een landschapsmodus) gewoon hedendaags noemen? En ja, mocht je hier en daar een Mercedes-invloed vermoeden, dan is dat zeker niet vergezocht. Het interieur van de Han komt namelijk uit de pen gevloeid van Michele Jauch-Paganetti, de Italiaan die nog niet zo lang geleden interieurs voor Das Haus uit Stuttgart tekende.

Dat gezegd zijnde waren we vooral gecharmeerd door de materiaalkeuze en door de degelijkheid van de assemblage. De hoogwaardige kunststoffen zien er gewoon goed uit en het gul doorstikte leder van stoelen, banken en deurpanelen geven het interieur iets ambachtelijks. Allemaal zonder dat het té overdadig wordt. Iets wat we van de sfeerverlichting helaas niet kunnen zeggen.

Review BYD Han

Rijden en gereden worden

Ook over de kwaliteit van het zitmeubilair geen kwaad woord. In de prima zittende en goed ondersteunende voorstoelen met hun veelvuldige verstelmogelijkheden kun je makkelijk een perfecte houding vinden. Op de achterbank is het eveneens goed toeven. Er is plek zat, en de mogelijkheid om vanaf de achterbank de voorste passagiersstoel elektrisch naar voren te schuiven, doet vermoeden dat rechts achterin de vipruimte is.

Om het belang van de achterste passagiers nog even te onderstrepen: zij kunnen via een bedieningspaneel in de centrale armsteun hun eigen stoelen afstellen, het open dak bedienen en de sfeerverlichting aanpassen. Alleen de koffer valt met 410 liter een beetje klein uit voor zo’n grote auto. En daar blijft het niet bij. Er is ook nog het korte kofferdeksel, waardoor de bagage als het ware naar binnen geschoven moet worden. Niets aan de hand wanneer het grote golftassen betreft, maar handig is anders.

Review BYD Han

Inburgeringscursus 

Als we het DiLink-infotainmentsysteem van BYD op zijn talenkennis moeten beoordelen, dan wordt het een herexamen. Voorlopig beperken de keuzemogelijkheden zich tot Chinees, Engels, Spaans en… Noors. Andere talen zullen binnenkort worden toegevoegd, net als bepaalde functies die voorlopig alleen nog maar op de Chinese thuismarkt werken. Als zenuwcentrum is het 15,6 duim grote aanraakscherm nochtans een handig instrument. Het reageert bijna even snel als een Apple-tablet, de weergavekwaliteit is bijzonder goed en hulpmiddelen zoals een volledige 360-gradenweergave zijn erg handig.

Voor de smartphone is er inductielading en voorin vind je twee USB-poorten: één van het A-type en van het C-type. Achterin moeten de inzittenden het met twee A-aansluitingen doen. Anderzijds liet de ontvangstkwaliteit van de DAB-zenders te wensen over, wat geregeld tot lange stiltes in de auto leidde. En de bediening is niet altijd even intuïtief. Zo ging aan de activering van de stoelverwarming een hele zoektocht vooraf.

In dit artikel : BYD, BYD Han

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker