Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Kia Rio 1.2

De nieuwe Kia Rio 1.2 is op alle vlakken stevig geëvolueerd in vergelijking met zijn voorganger. Hij werd daarbij ook flink wat duurder, maar compenseert die prijsstijging met veel uitrusting.

Kia Rio 1.2 #1
Prijs
NB
  • Score redactie 13.60 /20

Het gamma van Kia en Hyundai loopt behoorlijk gelijk: op één technische basis wordt telkens een afgeleide voor beide merken ontwikkeld, met een heel eigen design, interieur en chassisafstelling. Toch heeft de veelzijdige stadsauto Kia Rio maar weinig gemeen met de ongeveer even grote Hyundai i20. Dat zie je aan de wielbasis en de spoorbreedtes vooren achteraan (die bij gedeelde platforms het minst moduleerbare onderdeel vormen): bij de i20 bedragen deze drie maten respectievelijk 2.525, 1.505 en 1.503 millimeter, bij de Rio is dat 2.570, 1.521 en 1.525 millimeter. De verklaring is simpel: de i20 is specifi ek ontwikkeld voor de Europese markt, terwijl de Rio bedoeld is als 'wereldauto'

Rijgedrag: 131/200

Kia's veelzijdige stadsauto heeft bij de modelwissel opnieuw een enorme vooruitgang geboekt op dynamisch vlak. Perfect is hij nog niet, daarvoor is de 'dode zone' rond de rechtuitstand van het stuur te hinderlijk, maar de concurrentie mag zich nu echt zorgen gaan maken. Ook de versnellingsbak is sterk verbeterd, van stroef en onwillig naar licht en gemakkelijk te bedienen. De 1.2 is - voor een instapmotor - vlot genoeg en geeft nooit het gevoel dat je tekortkomt.

Veiligheid: 140/200

Kia rust alle Rio's standaard uit met alle veiligheidsuitrusting die het te bieden heeft (zes airbags, ESP en Isofix), maar neemt niet echt een voortrekkersrol: vergeet actieve hoofdsteunen, knieairbags of andere moderne snufjes. De remmen zijn krachtig en worden nooit in de problemen gebracht door het prestatiepotentieel van de 1.2. Het weggedrag is goed op droog asfalt, maar op natte ondergrond gaan de Hankook-ecobanden hopeloos de mist in.

Comfort: 136/200

De Hankook-ecobanden zijn niet alleen frustrerend qua grip op een nat wegdek, maar staan ook het comfort ietwat in de weg: over kleine oneffenheden in het wegdek blijken de keiharde rubbers weinig inschikkelijk, wat zich uit in trillingen. De geluiddemping is van een goed niveau, al is de 1.2 beter hoorbaar dan de 1.4 die we al kort konden testen. Ruimte is er voldoende in het interieur en in de koffer en de stoelen zitten comfortabel. De ergonomie is glashelder.

Functionaliteit: 141/200

Instappen vormt bij het vijfdeurskoetswerk geen probleem. Het zicht rondom is vrij goed, maar zoals in elke moderne auto zitten de dikkere A-stijlen licht in de weg. In het interieur zijn voldoende bergvakjes en bekerhouders. De afwerking in harde kunststoffen oogt homogeen, zonder met elkaar vloekende materialen of te grote naden. De koffer is ruim en kan worden uitgebreid door de rugleuning van de achterbank neer te klappen. De tildrempel is echter wel behoorlijk hoog.

Budget: 132/200

De 1.2 zet een gemiddeld testverbruik neer: hij is niet overdreven dorstig of verbluffend zuinig. Het rijbereik is voldoende voor een veelzijdige stadsauto. De onderhoudsintervallen zijn korter dan gemiddeld, maar deze benzinemotor zal ook niet de veelrijders aantrekken: die gaan een voor een diesel met intervallen die 2,5 keer groter zijn. Zeven jaar garantie, dat doet nog steeds niemand Kia na. De Rio is fors duurder dan zijn voorganger, maar biedt in ruil ook veel meer uitrusting.

Besluit: 680/1000

Met de nieuwe Rio maakt Kia - alweer - een reuzensprong in vergelijking met de vorige generatie. Het design spreekt meer aan en is coherenter, het verbruik is gedaald, de afwerkingskwaliteit is er danig op vooruitgegaan en op dynamisch vlak mag je van een forse metamorfose spreken. Of toch in elk geval op droog asfalt, want op natte wegen stellen de Hankook-banden teleur door hun gebrekkige grip. Daar staat tegenover dat ook het prijskaartje stevig omhoog is gegaan. De Koreanen stellen daar weliswaar veel meer uitrusting en zeven jaar garantie tegenover, maar of de Europese klant klaar is om zoveel geld neer te tellen voor een Kia, valt nog te bezien. Temeer omdat het erg beperkende optiebeleid van de Aziaten je vaak verplicht om een duurder uitrustingsniveau te kiezen dan je eigenlijk wil. Maar zoals we al zeiden: de Rio zelf is zoveel beter geworden, dat hij zijn forsere prijs wel waard lijkt.

  • Forse vooruitgang t.o.v. voorganger
  • Uniek garantiepakket
  • Prestaties voor een instapmotor
  • Ruim interieur en koffer
  • Gezond en veilig weggedrag
  • Sympathieke look
  • Grip op nat wegdek (ecobanden)
  • Filtering kan beter
  • Gevoelloze koppeling
  • Prijsverschil met voorganger
  • Onprecies stuur rond rechtuitstand (stabiliteit)
  • Beperkend uitrustingsbeleid

In dit artikel : KIA, KIA Rio

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker