Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Kia Stinger 3.3 T : Gran Turismo uit Korea

Geschreven door Adrian Jehin op

De Stinger bundelt alle knowhow van Kia met maar één doel voor ogen: de Duitse premiumconcurrenten komen bestoken op hun terrein. Daarvoor rekent deze vijfdeurs-GT op een splijtende look, een duivels onderstel en in het geval van onze testauto ook nog eens op een krachtige V6-turbo.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.48 /20

Het salon van Frankfurt, 2011. Op de Kia-stand prijkt een atletisch gelijnde conceptcar die luistert naar de naam GT Concept. Een eerste signaal dat het Koreaanse merk niet langer vrede wil nemen met zijn statuut van zielloze massaconstructeur, waar mensen vooral gaan aankloppen vanwege de zeven jaar garantie en de interessante verhouding tussen prijs en uitrusting. Vandaag zijn we meer dan zes jaar later en hebben de modellen van Kia een meer dynamisch kleedje gekregen, maar een echt uithangbord bovenaan in het gamma ontbrak nog.

Dat is er nu, met de Stinger: een concrete uitwerking van de GT Concept, die los van alle verkoopambities een zware taak heeft: hij moet de wereld overtuigen van de knowhow bij de Koreaanse constructeur in een segment waar de Duitse merken de teugels stevig in handen hebben. Om geen modderfiguur te slaan hebben de ontwikkelingsverantwoordelijken dan ook kosten noch moeite gespaard – getuige het feit dat ze in 2014 een zeker Albert Biermann in dienst namen. En dat is niet de eerste de beste: Biermann was daarvoor bijna dertig jaar bij BMW aan de slag, de laatste jaren als vicevoorzitter Engineering bij BMW Motorsport. Er zijn slechtere referenties denkbaar...

  • Filtering ophanging
  • Geslaagd aandrijfgeheel, koppelrijke motor
  • Evenwichtig weggedrag, snedige voortrein
  • Uitstekend aanvoelend stuur
  • Full option
  • 150 kilogram te zwaar
  • Snel (erg) hoog verbruik
  • Duur voor een Kia, onzekere restwaarde
  • Motor bijna onhoorbaar aan de uitlaat
  • Zicht rondom, instap en hoofdruimte achterin

In dit artikel : KIA, KIA Stinger

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker