Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Peugeot 508 SW 1.6 HDi

Peugeot heeft zijn excentrieke 407 SW definitief uitgewuifd. In zijn plaats komt de minder gedurfde, maar elegantere 508 SW, die bovendien aanzienlijk groter en ruimer is. Wij kozen voor de 1.6 HDi.

Peugeot 508 SW 1.6 HDi #1
Prijs
NB
  • Score redactie 14.56 /20

De 508 SW is 4,8 centimeter langer dan de 407 SW. Belangrijk is wel dat de wielbasis met een fikse 9,2 centimeter is toegenomen. De beschikbare koetswerklengte wordt met andere woorden functioneler ingevuld. Zo is in vergelijking met zijn voorganger de frontale overhang met 4,3 centimeter ingekort. Eigenlijk komt het erop neer dat alle extra centimeters optimaal de binnenruimte ten goede komen. De kortere snuit draagt bovendien bij tot een homogenere vormgeving en heeft als bijkomend praktisch voordeel dat de 508 SW minder risico loopt om over verkeersdrempels met zijn neus over de grond te schrapen en dat de auto dichter bij een stoeprand kan worden geparkeerd. Ondanks het grotere koetswerk is de 508 SW gemiddeld 45 kilogram lichter dan een vergelijkbare uitvoering van zijn voorganger. Waar het kon, werd aan gewichtsbesparing gedaan, bijvoorbeeld voor de motorkap, die nu van aluminium is. Een andere troef van de nieuwkomer is zijn bijzonder gunstige stroomlijn, met een Cx-waarde die beperkt blijft tot 0,28. Peugeot laat de klant kiezen uit zeven motoren.

Rijgedrag: 141/200

De 508 SW profileert zich opnieuw als een 'echte' Peugeot, waarbij comfort en een voortreffelijke wegligging met elkaar worden gecombineerd. De stuurinrichting is vrij direct, maar mist misschien wat snedigheid in vergelijking met de 407 SW. De 1.6 HDi is geen spurtwonder, maar deze versie heeft wel een soepel karakter. De krachtontplooiing is lineair, de koppeling voelt zacht aan. De manuele vijfbak vertoont een minder precies schakelgedrag dan de zesbak in de 2.0 HDi.

Veiligheid: 151/200

De 508 SW beschikt over alle veiligheidselementen die in deze categorie als vanzelfsprekend worden beschouwd, zoals zes airbags, waaronder twee gordijnairbags. Vanaf de Active zijn een licht- en regensensor en een zelfdimmende binnenspiegel standaard. Als optie zijn xenonlichten in combinatie met bochtverlichting en leddagrijlichten verkrijgbaar. In tegenstelling tot een aantal van zijn directe concurrenten pakt Peugeot niet uit met een hele rist rijhulpmiddelen.

Comfort: 144/200

De ophanging is merkelijk soepeler dan die van de 407 SW. Vooraan komt dat voornamelijk door een langere veerweg en de dubbele parallelle draagarmen enkel nog te gebruiken op de sportief getinte GT. De vering is absorberend en wordt alleen verrast door grote putten. De rijhouding is uitstekend. De 508 SW is heel stil. Het ontbreken van een zesde versnelling in de 1.6 HDi maakt wel dat de motor zich meer laat horen dan in de krachtiger dieselversies met manuele versnellingsbak.

Functionaliteit: 143/200

De ingekorte overhang vooraan en de langere wielbasis maken dat de 508 SW uitpakt met een betere plaatsbenutting van het interieur dan de 407 SW. Het laadvolume onder het bagagescherm bedraagt 518 liter (560 liter met herstelkit). De langere wielbasis heeft als bijkomend voordeel dat achterin heel wat beenen knieruimte is. Niettemin kun je de 508 SW beter als een ruime vierzitter dan als een volwaardige vijfzitter zien. Voorin heerst een schrijnend tekort aan opbergruimtes.

Budget: 149/200

De 508 SW 1.6 HDi is verkrijgbaar in slechts twee afwerkingsniveaus. De basisversie is vrij scherp geprijsd, maar de Active verdient hoe dan ook de voorkeur vanwege extraatjes zoals het panoramische dak, de lichtmetalen velgen en een automatische airco. Het aantal opties blijft niettemin beperkt, tot bijvoorbeeld xenonkoplampen, een navigatiesysteem samen met een head-updisplay, leder en parkeersensoren. Het verbruik ligt laag en de fiscale lasten zijn beperkt.

Besluit: 728/1000

Met de 508 SW kan Peugeot weer op een volwaardige manier meedingen in het segment van de grote breaks. In de eerste plaats dankzij een interieur dat qua afwerking en aankleding sterk is verbeterd in vergelijking met wat zijn voorganger had te bieden. Minstens even belangrijk is dat het ruimteaanbod enorm gunstig is geëvolueerd, met meer zitruimte achterin en een koffervolume dat niet hoeft onder te doen voor dat van zijn voornaamste concurrenten. Ook het design mag er best zijn: Peugeot heeft de excentrieke stijl van de vroegere 407 SW geruild voor een homogener en eleganter vormgeving. En uiteindelijk is er het rijgedrag, dat door het toegenomen comfort meer aanleunt bij de traditionele waarden van het Franse merk. Dat betekent echter niet dat de 508 SW zomaar de concurrentie op een hoopje rijdt. Het ontbreken van een zesde versnelling bij de 1.6 HDi is een flinke handicap en het beperkte aantal uitrustingsniveaus en de schrale lijst met opties pleiten evenmin in zijn voordeel. Maar hoe dan ook verkiezen we deze 1.6 HDi boven de duurdere en nauwelijks zuiniger 1.6 e-HDi met gerobotiseerde versnellingsbak.

  • Soepele motor
  • Beperkt verbruik
  • Gigantische koffer
  • Comfortt.o.v.407
  • Wegligging en rijgedrag
  • Afwerking en materiaalkeuzet.o.v.407
  • Matige prestaties
  • Slechts vijf versnellingen
  • Weinig nieuwe technologische snufjes
  • Uitrustingsbeleid
  • Weinig opbergruimte voorin
  • Smalle achterbank

In dit artikel : Peugeot, Peugeot 508

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars