Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Porsche 911 Carrera & Carrera S Cabriolet

Vier jaar na de lancering van de 997-generatie geeft Porsche zijn 911 een esthetische facelift met vernieuwde motoren en een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling (PDK) mee.

Terwijl de esthetische wijzigingen uiterst beperkt blijven (bumpers, lichtblokken, buitenspiegels, velgen), innoveert de ?997 van de tweede generatie? veel ingrijpender op mechanisch vlak. De nieuwe 3.6- en 3.8-boxermotoren met directe injectie hebben niets gemeen met hun voorgangers, terwijl de verouderende Tiptronic-vijftrapsautomaat met hydraulische koppelomvormer wordt vervangen door de nieuwe PDK-bak met zeven verhoudingen en dubbele koppeling. De asprincipes en de manuele versnellingsbak bleven echter ongewijzigd.

Rijden: 196/200

De nieuwe flat six-motoren met directe injectie zijn tegelijk krachtiger, koppelrijker en zuiniger dan de krachtbronnen die ze vervangen. Ze werpen zich dan ook onmiddellijk op als de nieuwe referenties van het moment. De handgeschakelde Aisin-versnellingsbak verandert niet, maar de Tiptronic van Porsche wordt vervangen door een veel betere gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling, die PDK werd gedoopt en werd ontwikkeld in samenwerking met ZF. De hydraulische stuurbekrachtiging toont zich opmerkelijk precies en informatief.

Veiligheid: 176/200

De ruim bemeten remmen en ideale gewichtsverdeling maken van de 911 de referentie inzake remgedrag. Aan die schitterende cocktail voegt Porsche ook nog een perfect gekalibreerde bekrachtiging toe om de dosering te vergemakkelijken. De atypische gewichtsverdeling van de 911 zorgt voor een even atypisch weggedrag, dat echter heel efficiënt blijkt zodra je het systeem onder de knie hebt. Met name de trekkracht is uitzonderlijk, maar op slechte wegen wordt de koersstabiliteit al eens verstoord. De 911 heeft zes airbags: twee frontale, twee laterale en twee gordijnkussens.

Comfort: 148/200

Beide testwagens hadden dezelfde configuratie, met velgen van 19 duim en het PASM-systeem. Het geheel bleek heel overtuigend qua filtering en demping van koetswerkbewegingen, maar op slechte wegen werden de wielen springerig. De rijhouding en ergonomie zijn vrij van kritiek. De minuscule achterstoelen bieden een erg handige extra bagageruimte.

Functionaliteit: 140/200

De voorste plaatsen zijn heel gemakkelijk toegankelijk voor een GT. Bij de achterste plaatsen ligt dat wel even anders, maar die dienen natuurlijk enkel als noodoplossing. Het zicht rondom is goed. De praktische koffer van 135 liter vooraan wordt aangevuld met de kleine plaatsjes achterin, die handig zijn voor dingen die binnen handbereik moeten blijven. De instrumenten zijn erg volledig, maar de bandenspanningsweergave had, wat ons betreft, standaard moeten zijn.

Budget: 156/200

Het verbruik blijft uitzonderlijk laag gezien de prestaties waartoe deze 911's in staat zijn. Op die manier is toch nog een schappelijk rijbereik mogelijk, ondanks de kleine tank van slechts 64 liter. Porsche beveelt een kleine onderhoudsbeurt aan om de 30.000 kilometer of om de twee jaar en een grote om de 60.000 kilometer of om de vier jaar. Bougies worden vervangen om de drie smeerbeurten. Met de 911 krijg je heel wat auto, zelfs op dit prijsniveau. Over het algemeen behoudt een Porsche 911 erg goed zijn waarde op de tweedehandsmarkt.

Totaalscore: 816/1000

De jongste generatie van de Porsche 911 is zeker niet de enige wagen op de markt die tegelijk met hogere prestaties en een lager verbruik voor de dag komt. Maar hij is wel de eerste die dat in dergelijke mate doet, dankzij de gezamenlijke introductie van directe injectie en de gerobotiseerde PDK-overbrenging. Maar terwijl de motoren een onbetwistbare vooruitgang betekenen, roept de transmissie met dubbele koppeling toch enkele bedenkingen op. De winst ten opzichte van de Tiptronic S is overduidelijk, maar de bedieningsinterface blijkt frustrerend bij een sportieve rijstijl of op het circuit. Bestuurders die het rijgedrag van hun 911 volledig zelf in handen willen houden, geven dan ook beter de voorkeur aan de manuele versnellingsbak.

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Porsche 911 Carrera & Carrera S Cabriolet nalezen in AutoGids 752 20/08/2008

In dit artikel : Porsche

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars