Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Porsche Boxster S

De nieuwe Porsche Boxster kreeg een langere wielbasis, maar zijn basiskenmerken - de opstelling van de boxermotor centraal achterin en het weggedrag van een echte sportieveling - zijn gebleven.

Prijs
NB
  • Score redactie 15.00 /20

De derde generatie van de Boxster krijgt voor het eerst een andere wielbasis. Die werd met 60 millimeter verlengd, terwijl de totaallengte van de roadster slechts met 32 millimeter toenam. De overhangen werden met andere woorden korter, wat zowel het esthetische als het dynamische evenwicht ten goede komt. Aangezien ze toch van een nieuwe basis vertrokken, hebben de ingenieurs van de gelegenheid gebruikgemaakt om een hele reeks maatregelen te nemen om de Boxster makkelijker te maken in de omgang, comfortabeler bij dagelijks gebruik en meeslepender om mee te rijden, zowel bij een relaxte rijstijl als op de limiet. Het gaat onder meer om nieuwe bevestigingen van de aandrijf- en ophangingsorganen en om een stevigere, maar ook lichtere structuur.

Aandrijfgeheel: 135/160

De 3.4 is minder nieuw dan de basis-2.7, maar wint toch 5 pk (315). Zijn toerentalbereik werd verhoogd, terwijl zijn (ongewijzigde) koppel over een breder toerental beschikbaar is. Aan karakter boette hij geenszins in. Dankzij een stop-startsysteem vermindert hij zijn CO2-normuitstoot van 221 naar 188 g/km (versie met PDK), met als gevolg een gunstiger verhouding prestatiesverbruik. Ons testgemiddelde bedroeg 11,2 l/100 km, lang niet slecht voor een sportieveling van dit allooi.

Wegligging: 140/160

Als gevolg van de elektromechanische stuurbekrachtiging en de actieve schokdemping PASM hadden we een artificiëlere feedback en 'gefilterde' reacties kunnen vrezen van de Porsche met middenmotor. Niets daarvan: de aanpak is wel wat 'gadgetachtig', maar de Boxster wint aan efficiëntie. Sterker nog: hij was nog nooit zo communicatief. De S-versie neemt de grotere voorste remschijven van de nieuwe 911 over. Als (dure) optie zijn nog altijd koolstofceramische exemplaren verkrijgbaar.

Veiligheid: 153/200

De 6 centimeter langere wielbasis garandeert een betere stabiliteit bij hoge snelheid. De sporen werden lichtjes breder (vooral vooraan), net als de banden, wat de grip in bochten ten goede komt. De trekkrachtcontrole PSM krijgt in combinatie met de gestuurde ophanging PASM een nieuwe functie: ze oefent een vectorieel koppeleffect uit op de achterwielen (PTV), waardoor ze de werking van het mechanische sperdifferentieel verfijnt. De vaste veiligheidsbeugels zijn gebleven.

Comfort: 155/200

Het aandrijfgeheel, dat nu op variabele steunen staat, geeft minder trillingen door aan het koetswerk en vormt meer één geheel met de auto, doordat die steunen stugger worden bij een dynamische rijstijl om de tractie en het evenwicht te verbeteren. Bij een relaxte rijstijl worden de steunen net soepeler. De actieve motorophanging verbetert dus het comfort. De optie Power Steering Plus maakt het stuur lichter bij lage snelheden, door het stuurkoppel en de terugkeerneiging te versterken.

Functionaliteit: 124/160

Beide koffers samen bieden een laadvolume van 280 liter. De elektrische kap (met grotere achterruit van glas) heeft slechts 9 seconden nodig om te openen of te sluiten. Toe ziet ze er eleganter uit en open is er geen afdekpaneel meer. Hoewel de maatregelen om de veiligheid en de stijfheid te verbeteren een meergewicht van 20 kilo meebrengen en het koetswerk langer is geworden, weegt het in totaal minder. De luchtstroming boven en de stilte onder de kap gingen er nog op vooruit.

Budget: 65/120

Zonder opties en met manuele zesbak kost de Boxster S 61.347 euro, waarmee hij 2.200 euro duurder is dan zijn voorganger. Dat is 1.500 tot 3.000 euro meer dan de Audi TTRS Roadster en BMW Z4 35is, drukgevoede rivalen die met 340 pk krachtiger zijn, maar niet de exclusieve charme van de atmosferische boxermotor hebben. Hoe dan ook kostte onze testauto maar liefst 88.958,40 euro, wat bijna zoveel is als een (standaard) 911 Carrera met dezelfde 3.4, maar dan met 350 pk...

Besluit: 772/1000

De ontwikkelingen die worden opgedrongen door de tijdsgeest, blijken het DNA van rasechte sportievelingen minder aan te tasten dan dat van de auto's van Jan met de pet. De evolutieleer botst hier op basics die bij Porsche onaantastbaar zijn: aan het algemene evenwicht, de techniek en de rijsensaties mag niet worden getornd. Wat dat laatste betreft, schuift de Boxster net als de 911 zijn limieten op... maar enkel dankzij gesofisticeerde opties met fikse meerprijzen. Het échte instapmodel van het merk, zoals de Boxster dat was in 1996, moet dus opnieuw worden uitgevonden...

U kunt de gedetailleerde wegtest van de Porsche Boxster S PDK nalezen in AutoGids 852 van 27/6/2012.

  • Verbluffend dynamisch evenwicht
  • Efficiënt onderstel, rijplezier
  • Performant aandrijfgeheel
  • Geluiddemping met kap toe
  • Comfort met kap open
  • Verhouding prestaties-verbruik
  • Irritante freewheelfunctie in fileverkeer
  • Exorbitant hoge prijs
  • Enkele erg dure opties
  • Povere standaarduitrusting (windscherm)
  • Zijdelingse steun rugleuning kan beter
  • Steeds minder basic

In dit artikel : Porsche, Porsche Boxster

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars