Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Aston Martin Vanquish

In het kort

  • Techniek

    De V12 wordt in Keulen in een (Ford-)atelier gebouwd en kreeg grotere gaskleppen en een variabele timing voor zijn in- en uitlaatkleppen. Dit dikke atmosferische motorblok met indirecte injectie ontwikkelt 56 pk en 50 Nm extra, zonder meer te verbruiken. Omdat de ZF 6HP28-automaat ongewijzigd werd overgenomen, boekt de Vanquish nauwelijks vooruitgang qua pure prestaties. Intussen heeft de V12 Vantage S met deze motor wél recht op de gerobotiseerde zevenbak...

  • Wegligging

    De koetswerkstructuur van aluminium en koolstofvezel is stijver dan die van de DBS en de besturing is directer, zodat de Vanquish bochten des te nauwkeuriger en snediger aansnijdt. Dankzij het koolstofvezel koetswerk werd het gewicht geconcentreerd tussen de voor- en achtertrein. De V12 werd verlaagd, ten gunste van het zwaartepunt. De iets grotere banden weten het vermogen beter over te brengen. De koolstofceramische remmen zijn dezelfde als die van de andere V12-modellen.

  • Veiligheid

    De drie rijprogramma's en de gestuurde schokdempers werden afgestemd op al de nieuwe parameters, net als de dynamische stabiliteitscontrole (DSC), met name in de Track-modus (circuit). Het resultaat is een auto die gezond aanvoelt en nooit de indruk geeft dat het vermogen hem te veel wordt. De V12 werd net als bij de Rapide S 2 centimeter lager ingeplant, zodat er meer ruimte onder de motorkap is om de impact van een aanrijding met een voetganger te verzachten.

  • Comfort

    De Britse chassisafstellers zijn ongeëvenaard. Ook als ze het sportieve karakter van een auto nog versterken, slagen ze erin om het comfort te vrijwaren. De Duitsers en zeker de Italianen kunnen daar nog een puntje aan zuigen... Tegelijk worden rolgeluiden verbluffend goed gedempt. Het ontwerp van de volnerflederen stoelen wijzigde amper, want ze boden al voldoende steun. Het betreft hier geen supersportieve kuipjes, maar elektrische en verwarmbare sportstoelen van een GT-coupé.

  • Praktische kant

    Hoewel de wielbasis niet wijzigde ten opzichte van de DBS, biedt de Vanquish toch een veel ruimer interieur. De passagiers voorin beschikken over 37 millimeter extra beenruimte en ook de koffer groeide aanzienlijk. De '2+2'-configuratie kost 4.360 euro extra, maar de 'achterbank' is zelfs voor kinderen onbruikbaar. Standaard wordt de auto geleverd als strikte tweezitter, met een achtercompartiment dat een uitbreiding vormt op de koffer. Daarin is standaard een paraplu ondergebracht.

  • Budget

    Met zijn 38.000 euro aan opties (een budget dat trouwens nog veel hoger kan oplopen) was onze test-Vanquish (573 pk) even duur als een standaard-Ferrari F12 (740 pk), die - zo vermoeden we toch - ook niet krenterig is aangekleed... Natuurlijk mikken beide merken niet op dezelfde doelgroep. De minimalistische fabriekswaarborg kan tegen betaling worden uitgebreid: een jaar garantieverlenging kost 2.300 euro, exclusief btw, twee jaar 4.208 euro, enzovoort.

Aston Martin Vanquish
Conclusie / Aston Martin Vanquish

Of het nu gaat om het stuurgevoel, de koolstofceramische remmen of het via gestuurde schokdempers geregelde wegcontact, de Vanquish is een heerlijke auto. Hij klimt nog een trapje hoger dan de DBS, niet alleen wat temperament, maar zeker ook wat stijl en binnenruimte betreft. De jongste evolutie van de atmosferische V12 zou echter nog beter tot zijn recht komen - zowel qua muzikaliteit als qua prestaties - mocht hij gekoppeld zijn aan een assertiever schakelende versnellingsbak. En in deze auto hebben we het dan niet per se over een handgeschakelde bak, en evenmin over de gerobotiseerde bak van de nieuwe V12 Vantage S.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker