Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi RS 7 Sportback: Sportieveling in maatpak

In het kort

  • Rijdynamiek

    De motor kan op afroep zowel zacht als driftig uit de hoek komen. En zijn prestaties verbluffen. De versnellingsbak past zich eveneens perfect aan het tempo aan. De wegligging is tegelijk bijzonder efficiënt en geruststellend, zonder ooit saai te worden, ondanks de afwezigheid van een Drift-modus zoals bij sommige concurrenten. Het stuur is licht maar nauwkeurig en de optionele koolstofceramische remmen hebben een goed uithoudingsvermogen en zijn goed te doseren.

  • Veiligheid

    Als goede Audi heeft deze RS 7 Sportback aandacht voor veiligheid, zowel de actieve (met tal van beschikbare rijhulpsystemen die werken met radars, sensoren en camera’s allerhande) als de passieve (vijf sterren bij de beoordeling door EuroNCAP). De stabiliteits- controle is efficiënt en laat wat meer vrijheid in de Dynamic-modus. Ook een semiautomatische piloot wordt aangeboden, voor wie op grote wegen of in de file eventjes het stuur zou willen loslaten.

  • Comfort

    Ondanks zijn veel stuggere gewrichten en zijn gigantische wielen blijkt deze sportieve limousine verbazend comfortabel. De dubbele beglazing isoleert de inzittenden goed van de buitenwereld en de rijhouding is perfect. De Sport-voorstoelen omhullen het lichaam goed. De RS 7 Sportback is te krijgen met vier of (als optie) vijf zitplaatsen en de ruimte achterin is gul, behalve in het midden. De ergonomie is verzorgd.

  • Praktische kant

    Deze RS 7 is even ruim en functioneel als een andere A7 Sportback. Ook hier heb je met andere woorden een koffer die vlot toegankelijk is (dankzij de grote achterklep) en erg diep is, maar waarvan de nuttige hoogte beperkt is. De laadruimte is groter dan die van een echte coupé en je kunt de achterbank (in drie delen) neerklappen om lange voorwerpen te vervoeren. De afwerking is verzorgd, de uitrusting gepast.

  • Connectiviteit

    De RS 7 is trendy: zijn multimediasysteem kan een wifihotspot creëren en er worden verschillende onlinediensten aangeboden (het weer, enzovoort). Een smartphone koppelen gaat makkelijk en snel en de bluetoothverbinding is efficiënt. Als optie is een inductielader te krijgen om draadloos te laden. Het navigatiesysteem is snel en nauwkeurig en de resolutie van de Google Earth-kaarten is van een erg hoog niveau.

  • Budget

    De aankoopprijs is absoluut gezien erg hoog en de opties zijn bijzonder duur, maar het prijskaartje is interessanter dan dat van concurrenten van bij BMW en Mercedes. De CO2-normuitstoot is hier dan weer hoger. Stevige belastingen dus, maar deze RS 7 Sportback verstookt ook nog altijd veel benzine en zijn rijbereik is beperkt voor een limousine. Kortom, dit is een erg dure bolide. Maar goed, dat was te verwachten…

Audi RS 7 Sportback: Sportieveling in maatpak
Conclusie / Audi RS 7 Sportback: Sportieveling in maatpak

De Audi RS 7 Sportback is een beetje een driedelig maatpak gecombineerd met sneakers. Een spreidstand tussen luxe, comfort en bliksemse prestaties, allemaal zonder je te doen zweten aan het stuur: de onverstoorbare wegligging heeft zelfs iets geruststellends op een vochtig wegdek. Deze auto maakt weliswaar eerder indruk op zijn bestuurder dan dat hij je bij het rijden betrekt, maar voor dagelijks gebruik is dit wellicht de meest toegeeflijke prestatielimousine. Én hij is minder duur dan zijn rivalen (alles is relatief…). Net als die concurrenten illustreert deze auto, die eerder een uitstalraam is, de knowhow en de sérieux van zijn constructeur. En in een wereld vol elektronen begeestert de ouderwetse charme van de V8 meer dan ooit…

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker