Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Audi TTS

In het kort

  • Wegligging

    Qua specifiek vermogen en koppel en thermodynamisch rendement is deze TFSI-motor een onmiskenbaar succes. Hij mist alleen die extra dosis karakter die zijn atmosferische rivalen van Porsche en BMW wél hebben. De koppeling is relatief zacht, gezien het koppel dat moet worden doorgegeven. De versnellingsbak schakelt zwaar, maar de spreiding is perfect. De elektrische stuurbekrachtiging is erg nauwkeurig en centreert goed in normale omstandigheden, maar is onvoldoende communicatief bij het naderen van de gripgrenzen. De bekrachtiging is te sterk bij lage snelheden.

  • Veiligheid

    Het remsysteem is voldoende krachtig en fadingbestendig, maar kampt met een gebrek aan bijtkracht en een te grote initiële dode pedaalslag. Het veilige en volgzame weggedrag heeft te lijden onder de Magnetic Ride-ophanging, die de koetswerkbewegingen onvoldoende afremt, zelfs in de sportstand. Dat gebrek laat zich vooral voelen op slecht wegdek. De stabiliteitscontrole treedt bij het remmen opnieuw in werking als ze voordien werd uitgeschakeld. De trekkracht is in alle omstandigheden onberispelijk dankzij het Haldex-systeem.

  • Comfort

    De soepel afgestelde Magnetic Rideschokdemping weet wegoneffenheden bij lage snelheden in alle zachtheid te absorberen, maar kan niet verhinderen dat op slecht wegdek de aanslagpunten regelmatig worden bereikt, zelfs in de sportstand. De filtering heeft te lijden onder de achttienduimvelgen, die schokken veroorzaken over geïsoleerde obstakels zoals dwarsnaden en goten. De rijhouding is uitstekend en de algemene ergonomie goed. De achterste plaatsen zijn zuiver virtueel.De geluiddemping is erg goed voor een auto van deze categorie.

  • Praktische kant

    Instappen in de TT levert ondanks het lage dak (1,34 meter) weinig problemen op, althans voorin... De buitenspiegels op pootjes beperken de schade enigszins wat het zicht schuin naar voren betreft. Het laadvolume is royaal voor een auto van dit formaat, terwijl de koffer makkelijk te benutten en zelfs uit te breiden is. De instrumenten zijn volledig, met een boordcomputer die zelfs een chronometer voor op het circuit omvat. Opbergmogelijkheden zijn er weinig, tenzij je beschikt over de Opbergmodule. De uitrusting is beperkt tot het voornaamste, maar de afwerkingskwaliteit is prima.

  • Budget

    Dankzij zijn uitstekende rendement kan deze motor, die directe injectie combineert met een turbo, sterke prestaties verzoenen met een laag verbruik. De brandstoftankinhoud van 60 liter komt het rijbereik ten goede. De onderhoudsintervalindicator geeft aan wanneer de auto naar de garage moet, rekening houdend met de gebruiksomstandigheden. De geboden garanties zijn matig. Objectief gezien krijgt u met de TTS heel wat auto, maar het model komt wat persoonlijkheid tekort in vergelijking met zijn rechtstreekse rivalen, de BMW Z4 en de Porsche Cayman. De uitrusting is ook wat karig gezien het prijskaartje.

Audi TTS
Conclusie / Audi TTS

De TTS, die absoluut gezien kan uitpakken met ijzersterke prestaties, weet qua dynamische kwaliteiten nog niet voldoende te overtuigen om de referentie van de categorie, de Porsche Cayman, te verontrusten. De Audi heeft immers meer het karakter van een GT dan dat van een rasechte sportwagen. Hij zal dan ook moeten rekenen op zijn fabricagekwaliteit en zijn lage verbruik als compensatie voor zijn veel hogere prijskaartje dan dat van even verleidelijke rivalen als een BMW Z4 Coupé 3.0si en een Nissan 350Z.

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker