Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW 330e : 3-Reeks aan de stekker

In het kort

  • Techniek

    Het hoofdstuk van de ActiveHybrids en hun dikke zes- of achtcilinders op benzine is afgesloten. In de praktijk is de 330e een ‘geëlektrificeerde’ 320i, waarbij tussen de drukgevoede benzineviercilinder van 2 liter (184 pk) en de achttrapsautomaat een elektrogroep (88 pk) wordt gemonteerd, die gevoed wordt door een Li-ionbatterij van 7,6 kWh. De 330e accelereert sneller dan de 320i Steptronic en verbruikt minder dankzij de elektrische intermezzo’s van 20 kilometer.

  • Wegligging

    De 330e weegt een pittige 210 kilo meer dan de 320i met automaat. Dat meergewicht is echter perfect gespreid over de assen, zodat deze PHEV prat kan gaan op een goed algemeen evenwicht. Het koppel en de geslaagde ophanging resulteren in een levendigheid die de extra kilo’s perfect maskeert. In zuiver elektrische modus rijdt de 330e als een voorbeeldige stadswagen; in hybridemodus drijven de twee krachtbronnen de achterwielen efficiënt en kordaat aan.

  • Veiligheid

    Voor de meeste rijhulpsystemen moet je betalen: Active Protection (inclusief vermoeidheidscontrole en ongevalsvoorbereidende voorzieningen), Driving Assistant (inclusief botswaarschuwing, autonome remfunctie in de stad, voetgangerdetectie en spoorassistent), dodehoekcontrole, verkeersbordherkenning, enzovoort. De jongste EuroNCAP-crashtests waaraan de 3-Reeks werd onderworpen – en waarop hij prima scoorde – dateren van de modelintroductie in 2012.

  • Comfort

    Onze 330e stond op zeventienduimers en de standaardophanging, die werd aangepast om overweg te kunnen met het meergewicht (210 kilo ten opzichte van de 320i A). Het resultaat is een nog altijd stug, maar niet oncomfortabel rijgedrag, met een degelijke filtering, zoals het een Duitse berline betaamt. Dat geldt niet voor de rolgeluiden bij lage snelheid. Als optie kun je kiezen voor gestuurde schokdempers, overbemeten schijfremmen en zelfs een verlaagde M-sportophanging.

  • Praktische kant

    De koffer behoudt zijn ‘primaire’ volume van 380 liter, maar verliest de ruimte onder de laadvloer die 110 liter groot is en normaal het thuiskomertje huisvest – de batterij en hybrideorganen laten nog net voldoende plaats over voor een minicompressor en een bus dichtingsmiddel. De 330e is echter standaard voorzien van runflatbanden. De kofferklep gaat handsfree open. De in 40/20/40-verhouding neerklapbare achterbank kost 345 euro en zit ook vervat in het Comfort Pack Plus.

  • Budget

    In tegenstelling tot zijn plug-inrivalen is de 330e enkel beschikbaar als berline. Met een instapprijs van 43.250 euro is hij minder duur dan de Mercedes C 350 e (52.817 euro) en zelfs dan de VW Passat GTE (45.350 euro). Tegelijk kost hij 3.550 euro meer dan een 330i (252 pk), die weliswaar zwaarder belast wordt. Voor de CO2-vriendelijke 330e betaal je in Vlaanderen zelfs geen BIV noch verkeersbelasting. Volgens onze informatie is het derde jaar waarborg gratis.

BMW 330e : 3-Reeks aan de stekker
Conclusie / BMW 330e : 3-Reeks aan de stekker

De 330e vat perfect samen hoe BMW als getalenteerd motorbouwer komaf wil maken met de CO2-uitstoot zonder aan de sportieve inborst van zijn producten te raken. En uiteraard moesten daarvoor ook de nodige compromissen worden gesloten. Zo maakte de niet-oplaadbare ActiveHybrid3 met zijn dikke zescilinder plaats voor een rationeel meer overtuigende plug-inhybride met een viercilinder – die amper minder fun biedt als je hem aanspoort. Maar het is niet omdat zijn twee krachtbronnen zowel afzonderlijk als samen beter hun werk doen, dat de drukgevoede 2.0 hier de tweede viool moet spelen – enkel bij de i3 REX (met range extender dus) neemt de elektromotor de bovenhand op de verbrandingsmotor. De 330e biedt eigenlijk twee auto’s in één, maar blijft een echte BMW.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker