Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW M2 : Driftkikker

In het kort

  • Wegligging

    Met zijn aan de M3 en M4 ontleende wieltreinen en zijn heel genereuze bandenmaat plakt de M2 tegen het asfalt. Toch kunnen het koppel en vermogen, die allebei over een breed toerental beschikbaar zijn, hem snel destabiliseren. Maar geen paniek, want de stabiliteitscontrole waakt, met meer of minder tolerantie naargelang van de gekozen rijmodus. Het systeem volledig uitschakelen is mogelijk, maar je doet dit beter enkel op circuit of op een weg met weinig verkeer en veel uitwijkmarge.

  • Veiligheid

    Aan veiligheidsuitrusting heeft deze compacte coupé geen gebrek. Op het gebied van actieve veiligheid vermelden we de uitstekende xenonkoplampen (adaptief als optie), de regen- en lichtsensoren en het weggedrag van de bovenste plank (op voorwaarde dat je niet om het even wat uithaalt met het rechterpedaal natuurlijk). Talrijke rijhulpsystemen zijn optioneel beschikbaar, maar een dodehoekcontrole is daar niet bij. Met goed afgestelde spiegels stelt dat echter geen probleem.

  • Comfort

    Van een sportieve bolide van dit allooi verwacht je natuurlijk niet dat hij het rijcomfort van een limousine levert: de BMW M2 komt stug uit de hoek in alle omstandigheden, ongeacht de rijmodus die je geselecteerd hebt. De comfortstand bewijst voornamelijk zijn nut omwille van het grotere geluidscomfort, in de eerste plaats tijdens langere ritten op de autosnelweg. De standaard sportstoelen voorin bieden een opmerkelijke steun, maar zijn tegelijk comfortabel. Ze zijn ook verwarmbaar.

  • Praktische kant

    Het aantal opbergvakken in het interieur is niet bijzonder groot, maar je zit hier dan ook niet in een eenvolumer. We zullen dus ook geen kritiek geven op de middelmatige toegankelijkheid van de achterste zitplaatsen, die je best aan kinderen voorbehoudt. De koffer biedt een eerlijk volume, maar een in 40/20/40-verhouding neerklapbare achterbank wordt extra aangerekend. Het iDrive-systeem laat zich vrij intuïtief bedienen, maar bepaalde regelmogelijkheden ontgaan ons.

  • Connectiviteit

    Bluetooth voor handenvrij bellen of voor het draadloos streamen van muziek, een USB-aansluiting, de noodoproepdienst eCall en de BMW Teleservices (geautomatiseerde communicatie met de dealer, onder meer voor het plannen van onderhoudswerkzaamheden) maken deel uit van de standaarduitrusting van de M2, maar voor alle andere mogelijkheden op het vlak van connectiviteit moet je in de optielijst gaan grasduinen. Een keuze die wij zeker niet zullen bekritiseren.

  • Budget

    De M2 is zeker geen koopje, maar hij kost wel 20.000 euro minder dan een M4. Over het verbruik hoef je je bij dagdagelijks gebruik geen zorgen te maken. Daar staat tegenover dat je op 100 kilometer ook zonder probleem de helft van de tank erdoor kunt jagen. Naast de onvermijdelijke belastingen slorpen de banden het grootste deel van het gebruiksbudget op, te meer omdat het verschil in bandenmaat voor- en achteraan (245/35 R19 vooraan, 265/35 R19 achteraan) het onmogelijk maakt ze onderling te verwisselen.

BMW M2 : Driftkikker
Conclusie / BMW M2 : Driftkikker

Met zijn bodybuilderkoetswerk en zijn vier uitlaatpijpen die een bezwerende sound produceren, zegt de BMW M2 al veel over zijn karakter, net zoals zijn technische fiche trouwens. De hardheid van de schokdemping straft het rijcomfort wel af, maar de vermogensopbouw van de motor, de efficiëntie en het evenwicht (of het onevenwicht als alle rijhulpjes zijn uitgeschakeld) van het onderstel maken dat je hem dat vergeeft. Kortom, als de 1 M Coupé je ontsnapt is en/of je vindt de M4 te groot en te duur, aarzel dan niet…

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker