Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / BMW M235i

In het kort

  • Techniek

    Deze zescilinder-in-lijn is een oude bekende. Hij heeft vermogen en koppel te over, met de bijbehorende prestaties en een verbruik dat - zeker op buitenwegen - nog zeer schappelijk blijft. De optionele achttrapsautomaat van ZF is niet goedkoop, maar wel een juweeltje qua spreiding, schakelgedrag en bedieningsgemak. Hij staat garant voor nóg betere prestaties dan de manuele standaardbak en zet tegelijkertijd een lager normverbruik neer.

  • Wegligging

    Met zijn relatief ver naar achteren ingeplante krachtbron kan deze compacte coupé een haast ideale gewichtsverdeling voorleggen en ook het zwaartepunt ligt vrij laag. In rechte lijn kan de M235i een klein beetje last hebben van zijwind of overlangse sporen, maar in bochten bezorgt hij zijn bestuurder heel wat rijplezier, mede dankzij een goede trekkracht en grip. Voor circuitgebruik hebben de remmen hun limieten en kun je beter opteren voor het (erg dure) mechanische sperdifferentieel.

  • Veiligheid

    Vanzelfsprekend zijn de basisveiligheidssystemen op deze BMW aanwezig, maar alle bijkomende rijhulpsystemen zijn optioneel, terwijl bijvoorbeeld een dodehoekcontrole nog altijd niet beschikbaar is. Deze sportversie heeft standaard wel (uitstekend) xenonlicht, maar voor adaptieve verlichting en grootlichtassistentie moet je bijbetalen. Wat de passieve veiligheid betreft, betreuren we de afwezigheid van knieairbags. De Euro-NCAP-score voor dit nieuwe model is niet bekend.

  • Comfort

    De M-Sportophanging kiest ondanks zijn sportieve inborst nog voor een aanvaardbaar compromis op comfortvlak, maar wie zowel op het vlak van comfort als qua weggedrag het onderste uit de kan wil, kan beter kiezen voor de optionele adaptieve schokdemping. Rijhouding en ergonomie zijn uitstekend in de sportstoelen en het plaatsaanbod is goed voorin en bevredigend achterin. De volledig automatische airco functioneert uitstekend. De motorsound had iets meer uitgesproken gemogen.

  • Praktische kant

    Deze compacte coupé heeft amper concurrenten: de auto's die het dichtste in de buurt komen qua prestaties en/of rijplezier, kunnen geen vier personen vervoeren. Instappen gaat vlot voorin, dankzij breed opengaande deuren, maar vergt meer lenigheid naar achteren, ondanks ver naar voren schuivende stoelen. Met 390 liter is de koffer vrij groot en de achterbankleuning kan neergeklapt worden. De standaarduitrusting vertoont lacunes, zeker gezien de hoge basisprijs.

  • Budget

    BMW vraagt een forse prijs voor dit sportieve kleinood. Dat zou niet zo erg zijn, ware het niet dat je nog moet bijbetalen voor dingen die je op dit niveau standaard zou verwachten. Bovendien kunnen de prijzen van opties redelijk gepeperd zijn, zodat de totaalprijs van onze testauto met de 60.000 euro flirtte. De goede afwerking zou de inruilwaarde ten goede moeten komen. BMW heeft zelf blijkbaar nog altijd weinig vertrouwen in eigen kunnen, getuige de karige algemene waarborg.

BMW M235i
Conclusie / BMW M235i

Met zijn 'promotie' tot 2-Reeks is BMW's kleinste coupé volwassener geworden en verschaft hij reëel plaats aan vier inzittenden. In zijn M Performance-versie biedt hij bovendien bijzonder puike prestaties voor een aanvaardbaar verbruik plus een gezonde dosis ouderwetse Freude am Fahren, zonder daarbij het comfort helemaal te verwaarlozen. De keerzijde van de medaille is dat je daarvoor al een forse basisprijs mag neertellen en daarnaast nog eens flink in je zak mag tasten, niet alleen voor echte (bijkomende) luxe-items, maar ook voor uitrusting die je hier toch standaard zou verwachten. Toch moet deze auto heel wat geïnteresseerden voor zich kunnen winnen, al was het maar omdat hij weinig echte (rechtstreekse) concurrenten heeft bij andere merken.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker