Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Citroën Space Tourer 1.6 BlueHDi 115 : Voor kroostrijke gezinnen

In het kort

  • Rijdynamiek

    Binnen zijn categorie valt de SpaceTourer op door zijn meer dynamische rijgedrag, maar uiteraard is de sportieve roeping beperkt. Het huwelijk tussen de soepele 1.6, de manuele zesbak en het competente onderstel is niettemin geslaagd. Alleen het erg indirecte stuur met gebrekkige terugkeerneiging vergalt het plezier. Dat de SpaceTourer gevoelig is voor zijwind, is logisch, en in onbeladen toestand gaat de achteras op slechte wegen wat springen.

  • Veiligheid

    Avec 5 étoiles aux essais de collision Euro-NCAP, des fixations Isofix pour sièges d’enfants au rang 2, l’ESP et un régulateur-limiteur de vitesse de série, la dotation sécuritaire peut être qualifiée de complète. Elle peut se compléter d’airbags supplémentaires moyennant espèces sonnantes et trébuchantes. Seule la motricité sur le mouillé peut prêter le flanc à la critique, ce qui se traduit par des interventions (en douceur…) de l’antipatinage.

  • Comfort

    De SpaceTourer heeft in de hier geteste Business-uitvoering eigenlijk maar één doel: mensen comfortabel naar hun bestemming brengen. Deze luchthaventaxi-in-spe toont zich daar bijzonder bedreven in. Alleen wanneer het tempo op kasseiwegen te zeer wordt opgedreven, raakt hij uit zijn hum en gaat zijn onderstel aan het deinen. Het plaatsaanbod is genereus. Alleen de zijdelingse steun van de banken en de bestuurdersstoel is niet ideaal.

  • Praktische kant

    Met de twee zitrijen achterin verwijderd komt in deze Medium-uitvoering bijna 4.000 liter laadruimte vrij. Tot zover de theorie, want in praktijk moet je de banken losschroeven en zijn ze enkel met flink wat spierkracht te verwijderen. Een groot verschil met de duurdere, meer gezinsgerichte versies van de SpaceTourer. Toch blijven nog voldoende mogelijkheden over om voorbij de achterbank en tussen de rijen te stapelen. Maar de aanpak is duidelijk ‘basic’.

  • Connectiviteit

    In de basisversie is de connectiviteit beperkt. Een radio en Bluetooth-verbinding zijn aanwezig, maar de kwaliteit van deze systemen is bedroevend. Wie meer wil, moet opteren voor het dure Connect-systeem. Dat is voorzien van alle toeters en bellen en krikt de gesprekskwaliteit merkbaar op. Een investering van minstens 1.000 euro, maar feitelijk onmisbaar de dag van vandaag. Bovendien is het multimediasysteem van PSA heel wat intuïtiever in zijn bediening.

  • Budget

    Op zich zouden we ons wel kunnen verzoenen met een minibus met negen zitplaatsen die 34.000 euro kost. Maar wat je daarvoor in ruil aantreft in deze SpaceTourer Business, is bedroevend, met een karige uitrusting en goedkope materialen die een weinig kwaliteitsvolle indruk opwekken. Dat maakt meteen duidelijk dat de roeping van deze Business-versie vooral in het arbeidscircuit ligt, als luchthaventaxi of als shuttle. Maar met wat opties erbij loopt de prijs op.

Citroën Space Tourer 1.6 BlueHDi 115 : Voor kroostrijke gezinnen
Conclusie / Citroën Space Tourer 1.6 BlueHDi 115 : Voor kroostrijke gezinnen

Doorgaans zijn we altijd wel te vinden voor een testperiode met een basismodel... om een week later opnieuw bijzonder blij te zijn dat we de auto opnieuw mogen teruggeven. Dat is deze keer niet anders. Je kunt niet anders dan verbaasd zijn over de vlotheid waarmee deze SpaceTourer Business tot negen inzittenden vervoert, maar voor de inzittenden blijft er weinig ruimte voor vreugde in een interieur waar harde kunststoffen de toon zetten. Zeker wanneer je merkt dat de SpaceTourer geenszins minder duur is dan de meeste van zijn concurrenten. PSA mag dan wel zijn marges willen optrekken, maar wanneer dat gewoon een kwestie is van de prijzen op te krikken zonder daarvoor meer auto in de plaats te leveren, dan is dat niet in het voordeel van de klant. Citroën stelt zich ook tevreden met maar twee jaar waarborg, tegenover vijf jaar voor de – nog duurdere – Toyota.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker