Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Dacia Lodgy

In het kort

  • Techniek

    De kleine dCi 90 hoeft zich niet te schamen. Hij heeft het niet onder de markt met het zware en grote koetswerk van de Lodgy, maar staat zijn mannetje, vooral dankzij zijn soepele en gewillige karakter. Hoewel hij maar vijf verhoudingen telt, draagt de versnellingsbak zijn steentje bij, al fnuikt de lange vijfde de hernemingen. In de praktijk kan de Lodgy prat gaan op een gemiddeld verbruik van rond de 6 l/100 km bij normaal gebruik, wat een rijbereik van meer dan 800 kilometer oplevert.

  • Wegligging

    De Lodgy neemt de techniek van de andere Dacia’s over, met name van de Logan MCV, op de compactere achtertrein na, die van de Renault Kangoo afkomstig is. Het gevolg is een wegligging die niet speels is, maar wel in alle omstandigheden veilig en gezond mag worden genoemd, en dat is het belangrijkste. Het remsysteem volstaat voor deze eenvolumer, maar het stuur had wat beter mogen centreren, voor een betere koersstabiliteit op de snelweg.

  • Veiligheid

    Op veiligheidsvlak beperkt de Lodgy zich tot het strikte minimum, ook qua airbags, die alleen de voorste inzittenden beschermen. Goed nieuws echter voor gezinnen: het plofkussen aan passagierszijde kan makkelijk worden uitgeschakeld (zonder sleutel) en de achterbank op de tweede rij beschikt over Isofix-bevestigingspunten op de drie zitplaatsen in plaats van alleen op de buitenste twee zoals gewoonlijk. Voor een ESP moet je bijbetalen, maar de prijs is schappelijk (250 euro).

  • Comfort

    De goed gedempte ophanging garandeert een goede filtering en ondersteunt het koetswerk keurig, zelfs beladen. De rijhouding is goed, zonder meer, tenminste in de Lauréate of met het pack dat een hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel en de stuurkolom omvat. De geluiddemping is beter dan in andere Dacia’s, maar boven de 110 km/h zijn nogal wat stroomlijngeluiden hoorbaar. Het interieur is zo gigantisch dat de airco het bij warm weer moeilijk heeft om het te koelen.

  • Praktische kant

    De Lodgy is dan wel minder ingenieus dan zijn rivalen, maar hij kan zich goed verdedigen, ook in zevenzitsversie, waarin op de achterste rij twee volwassenen van 1,80 meter en meer kunnen zitten dankzij de verbazende hoofdruimte. De tweede achterbank, die rechtop kan worden geklapt of kan worden verwijderd, is licht en makkelijk los te maken. De bank op de tweede rij is erg comfortabel voor kinderen én volwassenen. Het koffervolume is groter dan bij de concurrentie.

  • Budget

    De Lodgy mag dan wel veel te bieden hebben, hij respecteert de filosofie van Dacia, met een prijs die iedere concurrentie tart: voor een vergelijkbare andere eenvolumer ben je minstens 5.000 euro meer kwijt of zelfs meer als je bepaalde uitrusting zoals navigatie wilt. Kortom, op budgetvlak heeft de Lodgy geen rivalen. En dan is er nog de garantie van drie jaar, terwijl Dacia eerder dit jaar in een Europees consumentenonderzoek naar voren kwam als ‘meest betrouwbare merk’.

Dacia Lodgy
Conclusie / Dacia Lodgy

De Lodgy is een beetje als een Zwitsers zakmes: als je er eenmaal één hebt, kun je niet meer zonder. Met zijn recordbinnenruimte, zijn eenvoudige, maar efficiënte moduleerbaarheid, zijn modernere uitrusting (navigatiesysteem met aanraakscherm), zijn behoorlijke verhouding comfort-wegligging, zijn mussendorst en – vooral – zijn prijs, die iedere concurrentie tart, is hij een must voor gezinnen. Kortom, Dacia slaat eens te meer de nagel op de kop. Je zou je kunnen afvragen waarom je 5.000 euro of meer extra zou moeten uitgeven voor een traditionele compacte eenvolumer, die je weinig meer te bieden heeft dan wat gadgets, een verzorgdere geluiddemping en krachtiger motoren. Het lijdt geen twijfel dat de klassiekers in dit segment allemaal de komst van deze Lodgy zullen voelen, de Renault Grand Scénic op kop.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars