Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Dacia Logan MCV 0.9 TCe

In het kort

  • Techniek

    Hoewel hij werd ontworpen om al bij 1.650 o/m 90 procent van zijn maximumkoppel vrij te geven, levert de 0.9 TCe maximaal 135 Nm. Dat is weinig, maar anderzijds levert hij een behoorlijk vermogen van 90 pk... bij 5.250 o/m. Je kunt dus niet anders dan met de versnellingspook te spelen om het vermogen hoog in de toeren op te zoeken. Een alternatieve transmissie is er niet. Alle motoren worden gekoppeld aan de nauwkeurige en goed geleide manuele vijfversnellingsbak.

  • Wegligging

    De soepele ophanging absorbeert de meeste oneffenheden zonder moeite. Alleen toont de achtertrein zich nogal droog bij het uitveren, waardoor je op verkeersdrempels en andere grote oneffenheden het gevoel hebt dat je wordt weggekatapulteerd. Verder blijft de Logan MCV gezond en geruststellend. Zijn kortere wielbasis maakt hem levendiger dan zijn voorganger, zonder hem echter een dynamisch karakter te geven. Dat is ook deels te wijten aan het (te) indirecte stuur.

  • Veiligheid

    Dankzij het nieuwe hulponderstel vooraan kan de Logan MCV bij frontale aanrijdingen een hoger veiligheidsniveau voorleggen. Bovendien krijgt hij vanaf het basisniveau standaard een ESP. Hij werd nog niet getest door EuroNCAP, maar de Sandero behaalde met dezelfde layout en dezelfde argumenten vier sterren. Hij zal dus een ster meer scoren dan zijn voorganger. We waarderen ook de aanwezigheid van Isofix-bevestigingen achterin, maar betreuren het ontbreken van gordijnairbags.

  • Comfort

    Voor grote bestuurders is het vervelend dat de stuurkolom niet in de diepte kan worden versteld en dat de vulling van de stoelen te dun is. Kleinere bestuurders zullen wel tevreden zijn met de ruime hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel. De achterbank vertoont te weinig reliëf, maar het is er ruim zitten. De harde plastics zijn er nog steeds, maar ze zien er beter uit en getuigen daarenboven van een goede assemblage. Ten slotte waarderen we de vooruitgang op het vlak van geluiddemping.

  • Praktische kant

    Hoewel hij aan ruimte inboet, blijft de Logan MCV een referentie in zijn segment, met een koffervolume dat kan variëren van 573 tot 1.518 liter. Door het ontbreken van een dubbele vloer is er plaats voor een volwaardig reservewiel, terwijl de kofferdrempel naadloos aansluit op de vloer. De rugleuning van de achterbank laat zich eenvoudig in twee delen (60-40) neerklappen tot een licht hellend vlak. De klapdeuren van de vorige generatie werden vervangen door een grote achterklep.

  • Budget

    Met een prijskaartje van 10.800 euro voor de Ambiance en 11.700 euro voor de topversie Lauréate krijgen kopers van een Logan MCV 0.9 TCe veel waar voor hun geld. Voor dat bedrag krijgen ze namelijk een moderne motor, die bijzonder zuinig voor de dag kan komen. De prijs omvat tevens een garantie van drie jaar of 100.000 kilometer (zonder kilometerbeperking de eerste twee jaar), die tegen een klein supplement van 310 euro kan worden uitgebreid tot vijf jaar.

Dacia Logan MCV 0.9 TCe
Conclusie / Dacia Logan MCV 0.9 TCe

De Logan MCV zette een stap terug om niet in het vaarwater te komen van de eenvolumer Lodgy, die voortaan als enige Dacia zeven plaatsen aanbiedt. Wat hij verliest aan nuttig volume, wint hij aan bekoring. Zijn koffer werd een stuk kleiner, maar achterin is hij nog steeds erg ruim, terwijl hij op comfortvlak flink vooruitgang boekt dankzij een sterk verbeterde afwerking en geluiddemping. Zijn kleine, ultramoderne benzinemotor draagt eveneens bij tot zijn evolutie. Hij mist weliswaar wat punch door zijn kleine cilinderinhoud, maar trekt zich goed uit de slag wanneer nodig, terwijl hij toch zuinig blijft op andere momenten. Ten slotte ging de Logan MCV erop vooruit qua veiligheid en kreeg hij een rijkere, modernere uitrusting, en dat alles tegen een prijs die alle concurrentie tart. En dat maakt van deze Dacia de beste koop in het segment van de veelzijdige breaks.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker