Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Ford Edge 2.0 TDCi 210 : Born in the USA

In het kort

  • Rijdynamiek

    De 210 pk en 450 Nm blijken maar net voldoende om de leeg bijna 2 ton wegende Edge in beweging te zetten. De gerobotiseerde Getrag-versnellingsbak werkt voortreffelijk. Hij is zacht en snel en benut het koppel bij lage toeren goed, zelfs in Sport-modus. De Edge rust wel op een passieve ophanging, maar heeft ons zeer aangenaam verrast door zijn levendige en stabiele rijgedrag. De stuurinrichting met variabele bekrachtiging is daar natuurlijk ook niet vreemd aan.

  • Veiligheid

    De Edge krijgt onder andere een anticrashsysteem mee met actieve noodremfunctie. Het zicht rondom is weinig uitzonderlijk (vooral schuin naar achteren), maar de parkeersensoren zijn standaard op de 210 pk-versie, net zoals de achteruitrijcamera.De optionele adaptieve ledkoplampen hebben niet echt indruk weten te maken. Op de twee buitenste zitplaatsen van de achterbank zijn veiligheidsgordels beschikbaar met een geïntegreerde airbag.

  • Comfort

    De dynamische Edge weet ook hoe hij comfortabel moet zijn, zelfs in Sport-uitvoering. Zijn voornaamste troef is de heel efficiënte geluiddemping, onder meer dankzij de Active Noise Control. De rijhouding is vrij van kritiek, maar de ergonomie vraagt gewenning. Hoewel de Edge heel ruim is, behandelt hij niet al zijn inzittenden op dezelfde manier. Zo is de achterbank veel te vlak. Een automatische klimaatregeling met twee temperatuurzones is standaard.

  • Praktische kant

    De vorm van het onderste gedeelte van de portieren vergemakkelijkt in- en uitstappen en beperkt tegelijk het risico op vuile broekspijpen. Het interieur heeft aan opbergruimtes geen gebrek, zeker niet voorin. De koffer is ruim en gemakkelijk toegankelijk op de versie met handsfree te bedienen achterklep. Bovendien is het volume goed bruikbaar dankzij de regelmatige vormen. De rug van de achterbank laat zich neerklappen met een druk op de knop..

  • Connectiviteit

    Het snelle en duidelijke gps laat zich net als de radio, de airco en de telefoon met de stem bedienen. Dat neemt wel meer tijd in beslag dan dat je simpelweg het aanraakscherm zou gebruiken. Bovendien drukt het systeem zich uit in soms gebrekkig Nederlands. Een smartphone koppelen stelt geen enkel probleem en de gesprekskwaliteit is behoorlijk. Lovenswaardig is ook de aanwezigheid van een AUX-aansluiting, twee USB-poorten en een SD-kaartlezer.

  • Budget

    In zijn topuitvoering is de Edge niet goedkoop, maar geniet hij wel een bijzonder rijke standaarduitrusting. De opties en packs worden voor redelijke prijzen aangeboden. Anderzijds blijft de algemene waarborg beperkt tot de wettelijk verplichte twee jaar. De officiële verbruikscijfers evenaren blijkt niet haalbaar, maar uiteindelijk verbruikt de Edge niet meer dan zijn rivalen. Dankzij de tankinhoud van 69 liter is het rijbereik in elk geval behoorlijk.

Ford Edge 2.0 TDCi 210 : Born in the USA
Conclusie / Ford Edge 2.0 TDCi 210 : Born in the USA

De Ford Edge is in de eerste plaats een auto met een echte karakterkop, maar hij is veel meer dan dat. Deze grote SUV is heel ruim, pakt uit met een uitstekende verhouding prijs-uitrusting en maakt in Sport-livrei eveneens indruk met zijn dynamische kwaliteiten, temeer daar het comfort er nooit onder lijdt. Op het vlak van prestaties en verbruik scoort de 2.0 TDCi 210 daarentegen niet meer dan matig (maar hij is niet de enige in dat geval). En we hadden ook graag wat meer aandacht voor de achterpassagiers en een beter afgewerkte kofferruimte gezien. Al zijn dat alles bij elkaar maar details…

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker