Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Ford Grand C-Max 1.5 TDCi 120

In het kort

  • Techniek

    De 1.5 TDCi vervangt de vroegere 1.6 TDCi en levert in zijn krachtigste versie 120 pk en 270 Nm van bij 1.750 o/m. Zijn CO2-normuitstoot ligt 16 g/km lager (130 g/km), maar dat had geen invloed op ons testgemiddelde (6,5 l/100 km). Gelukkig is de 1.5 TDCi wel aangenaam van karakter, want tegenover de motor die hij vervangt, is hij soepeler bij lage toeren. De manuele zesversnellingsbak is identiek overgenomen, tot de spreiding toe, maar blijft vrij van kritiek.

  • Wegligging

    De C-Max en Grand C-Max delen nog altijd hun platform met de Focus, maar de Grand heeft natuurlijk een 14 centimeter langere wielbasis, voor meer interieurruimte. Logischerwijs neemt daardoor ook de draaicirkel toe. Onderweg maakt de Grand C-Max niettemin indruk met zijn nauwkeurige weggedrag voor een eenvolumer. Het ideaal afgestelde stuur is nog altijd verbonden met een precieze voortrein, terwijl de remmen netjes tegen hun taak zijn opgewassen.

  • Veiligheid

    De zes belangrijkste airbags (frontaal, lateraal voorin en gordijnkussens) behoren sowieso tot de standaarduitrusting, net als de mogelijkheid om de schuifdeuren elektrisch te vergrendelen vanaf de voorste zitplaatsen. In de optielijst is een nieuwe snelheidsregelaar beschikbaar die automatisch afstand houdt (640 euro op de Titanium en de Business), terwijl het Active City Stop (standaard of als optie, afhankelijk van de versie) voortaan werkt tot 50 km/h (in plaats van 30 voordien).

  • Comfort

    Het ophangingscomfort is nog altijd van een uitstekend niveau, net als de geluiddemping, die er zelfs op vooruit lijkt te zijn gegaan, toch zeker die van motorgeluiden. In de Grand C-Max is de beschikbare ruimte overal riant... in vierzitsconfiguratie, met de middelste zitplaats op de tweede rij weggeklapt. Die laatste biedt toch maar weinig comfort voor een volwassene, net als de twee noodzitjes in de koffer (750 euro). Voor kinderen kunnen die drie zitplaatsen echter perfect dienstdoen.

  • Praktische kant

    De zijdelingse schuifdeuren vergemakkelijken de instap aanzienlijk. Het is alleen jammer dat ze zo zwaar zijn en dat Ford geen elektrische bekrachtiging aanbiedt, zoals voor de achterklep (850 euro op de Titanium en de Business+), die dan bediend kan worden door gewoon je voet onder de bumper te bewegen. Het laadvolume van 600 liter onder het bagagescherm (voor de vijfzitsversie) is indrukwekkend, in tegenstelling tot de kwaliteitsindruk, die nog altijd wat te wensen overlaat.

  • Budget

    Met de facelift van de (Grand) C-Max zijn de prijzen niet gestegen. Met een instapprijs die iets lager ligt dan die van de concurrentie (23.400 euro), zal de Grand C-Max 1.5 TDCi 120 dus wel in de smaak kunnen vallen, temeer omdat hij niet beknibbelt op uitrusting. Ook de beschikbare opties blijven erg betaalbaar, terwijl er interessante packs beschikbaar zijn. Nu alleen nog een inspanning wat het garantieprogramma betreft, en iedereen is tevreden...

Ford Grand C-Max 1.5 TDCi 120
Conclusie / Ford Grand C-Max 1.5 TDCi 120

Onder zijn bijgewerkte koetswerk behoudt de Ford Grand C-Max de kwaliteiten op het vlak van binnenruimte, comfort en weggedrag die hem zo succesvol hebben gemaakt. En daarnaast ook de vreemde trekjes, zoals die tweede zitrij met een wegklapbare middelste zitplaats, waardoor je er niet echt met drie volwassenen kunt zitten… maar die wel het leven vergemakkelijkt en aangenamer maakt voor vier en bij gelegenheid zelfs zes inzittenden – al zijn de twee extra kofferzitjes (voor een meerprijs van 750 euro) zoals vaak bij een compacte eenvolumer ook niet echt geschikt voor volwassenen. Hoe dan ook, de ware verrassing komt van de 1.5 TDCi, die even aangenaam blijkt en net zo goed presteert als de 1.6 die hij vervangt. We hadden hem weliswaar wat zuiniger verwacht, want ons testgemiddelde bedroeg 6,5 l/100 km, ongeveer evenveel als met de 1.6 TDCi voordien. Anderzijds is hij blijkbaar minder dorstig geworden wanneer je hem met zachtheid behandelt: met een lichte voet en wat anticiperen kun je het verbruik laten zakken tot 5 l/100 km.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker