Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Lamborghini Aventador S : Spektakelmaker

In het kort

  • Rijdynamiek

    De toevoeging S geeft de Aventador 40 pk extra, maar ook een beter gevulde koppelcurve en een 20 procent lichtere uitlaat – die laatste geeft de stentorstem van de vrij ademende twaalfcilinder wat meer diepte. De S is ook enkele tienden van een seconde sneller, ondanks een gerobotiseerde versnellingsbak die niet verbeterd werd. De belangrijkste evolutie is de komst van vierwielsturing, waarmee deze Lamborghini de levendigheid van een evenwichtskunstenaar vertoont.

  • Veiligheid

    Het interieur bestaat uit een cel van carbon waarop voor- en achteraan een hulponderstel met kreukelzone bevestigd wordt. Beter dan dat kun je moeilijk beschermd zitten. Boven op de frontale en zijdelingse airbags kun je op beide plaatsen nog rekenen op een knieairbag. Als compromisloze sportieveling moet de Aventador S niet weten van rijhulpsystemen. Lacunes waarvoor geen excuus bestaat, vulde hij echter in – zo is een elektrochrome binnenspiegel nu standaard.

  • Comfort

    De knappe stoelen wijzigden niet. Jammer, want het bovenste deel van je rug wordt er niet goed in ondersteund. Een halve dag rijden leverde ons een abnormale rugpijn op, terwijl we daar geen last van hebben in de kuipstoelen van spartaansere sportievelingen of in de stoelen van offroadvoertuigen, of zelfs op het zadel van een motorfiets. De inboard-ophanging met gestuurde schokdempers wordt erg stug in Sport-modus, maar nooit vermoeiend, zelfs niet op hobbelige wegen.

  • Praktische kant

    De koffer heeft een volume van 140 liter, en dat is het dan. In het interieur is er geen enkele opbergmogelijkheid. Zelfs niet om je smartphone weg te leggen, tenzij op de passagiersstoel wanneer er niemand zit. Achter de rugleuningen is zo weinig ruimte dat je er hoogstens een dun zomerjasje kwijt kunt. En die naar boven scharnierende deuren zijn wel mooi en spectaculair, maar onhandig wanneer je in een garage met een laag plafond staat…

  • Connectiviteit

    Het multimediasysteem komt van Audi, maar kreeg geen noemenswaardige update sinds de lancering van de Aventador in 2012. iPhone-bezitters kunnen dankzij de CarPlay-functie – die Apple in 2014 lanceerde – echter geconnecteerd blijven via het scherm van de auto in de plaats van dat van hun smartphone, om tijdens het rijden toegang te krijgen tot bepaalde functies en diensten. Het Sensonum-hifisysteem en de digitale radio-ontvangst DAB zijn nutteloze uitgaven.

  • Budget

    Zonder opties is onze Lamborghini (342.000 euro) 50.000 euro duurder dan een Porsche 911 GT2 RS (700 pk), die even zeldzaam is, maar lichter, compacter en... sportiever. Hij kost ook een dikke 90.000 euro meer dan een McLaren 720S van 720 pk. En om het bij supercars met een atmosferische V12 te houden: met een Ferrari 812 Superfast van 800 pk bespaar je 52.181 euro… Dat duurste model van Ferrari doet qua exclusiviteit niet onder en is veel gedistingeerder.

Lamborghini Aventador S : Spektakelmaker
Conclusie / Lamborghini Aventador S : Spektakelmaker

Het is moeilijk om geen clichés boven te halen na een test van Lamborghini’s grootste. Er is het beeld van de stier, van testosteron, van het steeds hogere vermogen. De Aventador S beheerst dat alles met een unieke uitbundigheid en met nog meer meesterschap. De afstelling van het onderstel en de retouches aan het koetswerk stellen hem in staat om zonder de minste valse noot nog straffere prestaties neer te zetten. Hij blijft the greatest show car voor de rest van zijn carrière, terwijl hij zijn eigenaar nog altijd de – even dure als makkelijke – illusie blijft geven dat hij the greatest showman is…

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker