Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Landwind CV9 1.6

In het kort

  • Techniek

    De atmosferische 1.6 is mooi soepel bij lage toerentallen en geeft het beste van zichzelf tussen 3.000 en 5.500 o/m. Dat volstaat echter niet om de ongunstige verhouding gewicht-vermogen van deze eenvolumer (13,4 kg/ pk) te compenseren. Voeg daar een matige stroomlijn aan toe en u begrijpt waarom het gemiddelde testverbruik uitkomt op 9,8 l/100 km. De bediening van de vijfversnellingsbak heeft te lijden onder een slecht geleide pook met grote uitslagen.

  • Wegligging

    De CV9 lijkt een mooi natuurlijk evenwicht te genieten dat maakt dat hij niet overdreven gaat ondersturen. Door de slappe afstelling van de ophanging gaat hij echter wel sterk rollen. Gelukkig wordt de voortrein nooit overmand door de bescheiden 1.6, ook niet op natte wegen. Hoewel het erg indirect is, biedt het stuur een natuurlijk gevoel, in tegenstelling tot de remmen, waarvan het pedaal veel te laat aangrijpt. Jammer, want het vertragingsvermogen zelf is aanvaardbaar.

  • Veiligheid

    Hoewel Landwind de voorbij jaren een enorme vooruitgang heeft geboekt op veiligheidsvlak, kan de constructeur nog lang niet de normen halen die van Europese merken worden verwacht. Met slechts twee sterren en geen enkele score boven de middelmaat bij de veiligheidsbeoordelingen van het onafhankelijke EuroNCAP plaatst de CV9 zich bij de minst goede leerlingen van de klas. Van rijhulpsystemen is de Landwind wars, op het ABS na.

  • Comfort

    Zijn eenvolumervormen verzekeren de CV9 van een comfortabele zithoogte en een mooie binnenruimte op alle plaatsen. Op de derde rij wordt het ruimtegevoel vergroot door de grote zijruiten die ook het zicht schuin naar achteren verbeteren. We betreuren echter de gebrekkige demping van motorgeluiden, net als de slecht instelbare klimaatregeling (op de Comfort): de temperatuurindicaties rond de verstelknop komen niet overeen met de temperatuur van de lucht uit de blazers.

  • Praktische kant

    Het interieur bulkt van de bergvakjes. Helaas heeft de Chinese constructeur niet evenveel zorg besteed aan de kwaliteit van de gebruikte materialen. De moduleerbaarheid van de achterbank kreeg de nodige aandacht, al is ze nooit optimaal. Toch is de hele laadvloer bruikbaar, terwijl de koffer ook makkelijk toegankelijk is dankzij een lage drempel in het verlengde van de vloer. De getrapte manier waarop de kofferklep opengaat, zal ongeduldige mensen op de heupen werken.

  • Budget

    De Landwind CV9 is een koopje vergeleken met andere compacte eenvolumers... maar helaas voor de Chinezen doet een merk als Dacia veel beter voor nog minder geld. Bovendien schuilen er bij Landwind addertjes onder het gras: de antiroestgarantie beperkt zich tot amper drie jaar (tegenover de tegenwoordig gebruikelijke twaalf jaar), terwijl het wel eens een hele uitdaging zou kunnen worden om de CV9 door te verkopen op de tweedehandsmarkt.

Landwind CV9 1.6
Conclusie / Landwind CV9 1.6

Landwind ziet de CV9 als een interessant alternatief voor wie een nieuwe auto wil voor het budget van een tweedehands. Een argument dat hout snijdt, maar het is buiten de Dacia Logan MCV gerekend. De Roemeen rijdt niet alleen beter, hij is bovendien al verkrijgbaar vanaf 8.990 euro met vijf zitplaatsen en vanaf 10.900 euro met zeven plaatsen, tegenover 12.995 euro (13.494 euro voor de zeszitter) voor de CV9... die zich onderweg gedraagt zoals een auto van vijftien jaar geleden. De keuze is dan ook snel gemaakt. Temeer omdat Dacia met de Lodgy ook nog een lowcosteenvolumer in de coulissen heeft klaarstaan. Een elektrische en betaalbare Landwind CV9 had in dit erg competitieve segment veel meer tot de verbeelding gesproken...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker