Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes CLS Shooting Brake 250 CDI

In het kort

  • Techniek

    De 250 CDI mist het raszuivere karakter van de V6- en V8-versies in het gamma, maar schiet niet tekort, want hij toont zich zelfs bij lage toerentallen erg levendig. Het geheel geeft blijk van pit en een overtuigend prestatieniveau. De enige minpuntjes: een te hoog geluidsniveau wanneer de motor koud is of zwaar belast wordt, en een 7G-Tronic die nog steeds te traag en te weinig intelligent is in moeilijke situaties. Het verbruik is niet uitzonderlijk, maar lijkt goed voor zo'n grote en zware auto.

  • Wegligging

    De Shooting Brake is een echte Mercedes, in die zin dat hij relatief evenwichtig en immer doeltreffend en veilig rijdt. Kortom, nauwkeurigheid troef, ook al is er geen sprake van een uitgesproken dynamisme. Daarvoor zijn er de V6- en V8-motoren. De trekkracht voldoet, ondanks de 500 Nm. Merk op dat de vierwielaandrijving niet beschikbaar is op de 250 CDI. De remmen zijn krachtig maar missen wat uithoudingsvermogen, ondanks de vier geventileerde schijven (vooraan geperforeerd).

  • Veiligheid

    Mercedes biedt op de Shooting Brake zo ongeveer het neusje van de zalm aan inzake veiligheidsuitrusting. Dat gaat van een dodehoekcontrole en een spoorassistent over een actieve snelheidsregelaar, verkeersbordherkenning en een slaperigheidsdetectie tot het Pre-Safe, dat de inzittenden bij forse remmanoeuvres voorbereidt op een mogelijke aanrijding. Alleen een head-updisplay ontbreekt, en een uitschakelbare passagiersairbag is enkel als optie verkrijgbaar. Onbegrijpelijk...

  • Comfort

    De CLS Shooting Brake is erg geslaagd wat comfort betreft. De ophanging incasseert wegdekvervormingen in alle zachtheid en de stoelen zijn verzorgd, vooral de voorbeeldig steunende multicontourstoelen. De achterbank verschilt van die in de vierdeurs doordat ze hier plaats biedt aan drie personen.In het midden is echter weinig ruimte, zodat vooral volwassenen het er hooguit enkele kilometers volhouden. De geluiddemping is verzorgd, al blijven er wel wat motor- en rolgeluiden.

  • Praktische kant

    De CLS Shooting Brake blijkt praktischer dan hij eruitziet. Instappen verloopt overal iets moeilijker dan in een E-Klasse, als gevolg van de lage daklijn (die bovendien achteraan afloopt), maar dat wordt gecompenseerd door een relatief grote koffer, door de gemotoriseerde achterklep en door de neerklapbare achterbank, die hier standaard is. Het goed afgewerkte en vrij ergonomisch vormgegeven dashboard is identiek aan dat van de vierdeurs. De standaarduitrusting omvat de essentie.

  • Budget

    In dit hoofdstuk scoort de CLS Shooting Brake het minst, want hij laat zijn uitzonderlijke look duur betalen. Reken op een meerprijs van 2.000 euro ten opzichte van de vierdeurs-CLS en vooral een stevige 10.000 euro ten opzichte van een klassieke break uit het segment. En natuurlijk drijven de talloze opties die zware factuur alleen nog verder de hoogte in. Er zullen immers maar weinig klanten zijn die hun CLS Shooting Brake zonder leder of navigatiesysteem bestellen...

Mercedes CLS Shooting Brake 250 CDI
Conclusie / Mercedes CLS Shooting Brake 250 CDI

De Shooting Brake is een dandy. Hij oogt chic en verfijnd, mondain zelfs, en komt bovendien intelligent voor de dag, dankzij een zekere, a priori onverwachte veelzijdigheid, die hem heel wat handiger en praktischer maakt dan de berline. Zijn interessante bagagevolume, zijn neerklapbare achterbank met drie zitplaatsen en zijn gemotoriseerde achterklep zijn stuk voor stuk elementen die een zeker evenwicht helpen te creëren met de sterk emotionele dimensie van dit model. Dat geldt ook voor de 250 CDI, die weliswaar niet zo welgemanierd overkomt als de V6- en V8-motoren, maar toch blijk geeft van een goed compromis tussen prestaties en verbruik. Hoewel deMercedes CLS Shooting Brake heel wat estheten zal weten te verleiden, is hij veel meer dan louter een extravagantie... Behalve dan wat zijn buitensporig hoge prijs betreft, die nog maar eens bewijst dat mooie dingen ook duur zijn.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker