Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Mercedes SL 350

In het kort

  • Techniek

    Uit eerdere tests wisten we al dat de nieuwe V6 van Mercedes een juweeltje is, en dat bevestigt hij hier nogmaals. Hij is krachtig en voldoende soepel en is gekoppeld aan een van de betere automaten in het autolandschap, Mercedes’ eigen 7G-Tronic. Bovendien klinkt deze zescilinder als muziek in de oren. Qua verbruik hangt alles van de bestuurder af: de SL 350 kan heel zuinig zijn, maar een zware voet vertaalt zich nog altijd in een veel hoger verbruik.

  • Wegligging

    Het nieuwe, elektromechanisch bekrachtigde stuur vergt wat gewenning en zal door sommigen te licht worden bevonden, maar wij vinden het passen bij het karakter van de auto. De remmen zijn tegen hun taak opgewassen en zeer makkelijk te doseren, zodat je schokvrij kunt stoppen. De wegligging van een SL was altijd al bij de betere, maar door zijn dieet is de SL, zeker als 350, een stuk lichtvoetiger geworden, wat het rijplezier ontegensprekelijk ten goede komt.

  • Veiligheid

    Op het gebied van actieve veiligheid is Mercedes altijd een van de voorlopers geweest en ook op de SL biedt de constructeur heel wat items aan, zij het niet allemaal standaard. Vandaar dat we het Rijassistent-pakket Plus met onder meer afstandsradar en Pre-Safe-remsysteem om ongevallen te voorkomen hier willen aanraden. Wat de passieve veiligheid betreft, is de SL voor een coupé-cabrio zeker voldoende beveiligd, maar is het jammer dat de constructeur niet aan knieairbags gedacht heeft.

  • Comfort

    Comfort was altijd al een van de sterke punten van Mercedes, ook in zijn sportievere modellen. De SL vormt daarop geen uitzondering en dat is een van de hoofdredenen om hem eerder als gran turismo te zien. De standaardophanging met gestuurde schokdemping voldoet ruimschoots, wij vinden het dus niet nodig de uitstekende, maar zeer dure actieve ophanging bij te bestellen. De standaardstoelen daarentegen vielen wat tegen. Toch maar opteren voor multicontourexemplaren?

  • Praktische kant

    Voor een auto die zo laag en sportief op zijn wielen staat, gaat in- en uitstappen nog vrij makkelijk. De standaarduitrusting is behoorlijk en er is oog voor praktische details, maar veel opbergruimtes zijn piepklein en achter de stoelen raak je geen koffer meer kwijt zoals voorheen. De kofferruimte zelf is een stuk groter geworden, maar je bagage kan maar beter soepel zijn om de wat gekunstelde vorm ten volle te kunnen benutten. Uitbreidingsmogelijkheden zijn er niet.

  • Budget

    Qua onderhoud heeft een Mercedes altijd een indicator die de rijstijl en de rijomstandigheden in rekening brengt om zelf aan te duiden wanneer je naar de dealer moet (minstens om het jaar of om de 25.000 kilometer). De algemene garantie is nog steeds even gierig bij Mercedes, maar je kunt ze wel uitbreiden tegen bijbetaling. Zelfs een onderhoudsabonnement is beschikbaar. Voor zijn prijs hoef je een SL niet te kopen, zijn inruilwaarde scoort daarentegen wel vrij goed.

Mercedes SL 350
Conclusie / Mercedes SL 350

We moeten eerlijk zeggen dat het een soort van thuiskomen was in deze SL. De nieuweling doet alles beter dan zijn voorganger, is duidelijk levendiger en verbruikt minder, maar hij voelt nog steeds hetzelfde aan, wat in deze context als een groot compliment beschouwd moet worden. Zeker deze SL 350 is in de eerste plaats een echte gran turismo en dat is ook wat hij wil zijn. Jammer genoeg is hij er niet goedkoper op geworden, zodat er nu geen enkele SL-variant meer te krijgen is onder de 100.000 euro en dat kun je moeilijk een zacht prijsje noemen – zelfs de rechtstreekse concurrentie maakt het zo bont niet. Dat je daarnaast ook nog in heel wat (dure) opties kan investeren, hoeven we u waarschijnlijk niet te vertellen...

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker