Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Opel Adam Rocks 1.0 T 155

In het kort

  • Techniek

    De nieuwe turbodriecilinder is een waar juweeltje: de jongste generatie Ecotec-motoren van Opel kan rivaliseren met de beste vertegenwoordigers in zijn soort. De eenliter slaagt erin alle tekortkomingen van zijn oneven architectuur (dreunend geluid, trillende werking) uit te gommen, mét behoud van zijn typische troeven (hoog specifiek rendement, compact formaat). De nieuwe manuele zesversnellingsbak weet het volle karakter en de stille kracht van de 1.0 T uitstekend te benutten.

  • Wegligging

    De Rocks onderscheidt zich van de andere Adams door zijn 15 millimeter verhoogde ophanging. Die is afgesteld om een speelse rijstijl te suggereren, zeker met achttienduimvelgen. Het ESP omvat een wegrijhulp voor op hellingen, bijzonder nuttig voor een handgeschakelde stadsauto. De Adam kreeg de EuroNCAP Advanced- prijs – bedoeld om nieuwe, bepalende veiligheidsuitrusting in de bloemetjes te zetten – voor zijn dodehoekcontrole, die in deze klasse nog zeldzaam is.

  • Veiligheid

    Zoals zovele kleine stadsauto’s (Citroën C1/ Peugeot 108/ Toyota Aygo, Hyundai i10, Renault Twingo/Smart Forfour) en... Mini scoorde de Opel Adam vier sterren bij de EuroNCAP-botsproeven. Hij kan nog beter doen qua bescherming van de romp bij zijdelingse aanrijdingen tegen een paal, terwijl zijn stoelen een gemiddelde score laten optekenen qua bescherming tegen whiplash. Het trio Seat Mii/Skoda Citigo/VW Up kreeg vijf sterren in 2011 (dankzij hun City Brake).

  • Comfort

    De met 15 millimeter verhoogde ophanging van de Rocks vergemakkelijkt de instap. Tenminste voorin, want ondanks de lange deuren blijft de achterbank voor volwassenen moeilijk bereikbaar. Temeer omdat de hoofd- en beenruimte er niet overhoudt. Maar goed, een Fiat 500 is achterin nog minder ruim. De grote wielen schaden het comfort niet, net zomin als de verhoogde ophanging. De verfijning van de driecilinder en zijn lage toerentallen dragen bij tot de mooie geluidsbalans.

  • Praktische kant

    Zoals je mag verwachten van dit type stadsauto is de koffer piepklein in vierzitsopstelling. Bovendien is de hoge tildrempel vervelend om zware voorwerpen in te laden. Gelukkig laat de symmetrisch opgedeelde rugleuning van de achterbank zich neerklappen voor kleine verhuizingen of grote winkeldagen. Opels slimme fietsendrager FlexFix (die netjes in de achterbumper verwerkt is) is verkrijgbaar op de kleine Adam in twee uitvoeringen, voor één of twee fietsen.

  • Budget

    Met zijn 19.025 euro is onze Rocks 1.0 T 115 de duurste Adam. Dat heeft ons niet gechoqueerd, aangezien hij de sterkste motor heeft en even veel waar voor zijn geld biedt als de andere versies. Bij de rivalen wordt de Audi A1 1.0 TFSI met 95 pk aangeboden in een prijsvork van 16.700 tot 19.100 euro, maar weet dat Audi zijn winst haalt uit zijn dure opties. De Fiat 500C TwinAir (105 pk) is minder krachtig en zit tussen de 19.790 en de 21.570 euro. Om over Mini nog maar te zwijgen...

Opel Adam Rocks 1.0 T 155
Conclusie / Opel Adam Rocks 1.0 T 155

Met zijn nieuwe kleine 1.0 T, die geraffineerd is en blaakt van de levenslust, maar ook met zijn Rocks-koetswerk, dat hem meer présence verleent in de straat en op de weg, kan de Adam rivaliseren met de meest hooghartige rivalen. Bovendien biedt hij meer fun en is hij minder snobistisch dan al die kleine hautaine autootjes die eigenlijk veel te duur zijn voor wat ze te bieden hebben.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars