Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 195

In het kort

  • Techniek

    De Country Tourer neemt enkel de krachtigste motoren van de Insignia over. Bij de diesels gaat het om de 2.0 CDTI 163 (met voor- of vierwielaandrijving) en de 2.0 CDTI 195 (uitsluitend met vierwielaandrijving). De krachtigste zelfontbrander is enkel verkrijgbaar met een enigszins teleurstellende zestrapsautomaat, die beter past bij de - natuurlijk veel minder zuinige - 2.0 T met 250 pk. De voorwielaangedreven versies 1.6 T en 2.0 CDTI worden deze lente gelanceerd.

  • Wegligging

    De Country Tourer CDTI 195 is sowieso uitgerust met vierwielaandrijving en FlexRide (gestuurde schokdempers en drie rijmodi voor onderstel en automaat). De vierwielaandrijving gebruikt een centrale Haldex-koppeling en een elektronisch gestuurd achterdifferentieel met beperkte slip. Daarmee vindt deze allweatherbreak altijd grip, zelfs al is het maar met één wiel. Het koppel wordt afhankelijk van de grip verdeeld over de voor- en de achterwielen en over beide achterwielen onderling.

  • Veiligheid

    De Insignia behaalde in 2009 vijf sterren bij zijn beoordeling door EuroNCAP. De versies met automaat kunnen worden uitgerust met de adaptieve snelheidsregelaar met stop & go-functie (Driver Assistant Pack 2). Het Driver Assistant Pack 3 omvat een achteruitrijcamera, een dodehoekcontrole en sensoren voor achteropkomend verkeer. Verder kan de Country Tourer rekenen op actieve voorste hoofdsteunen die in vier richtingen kunnen worden versteld.

  • Comfort

    De automaat maakt de 2.0 CDTI 195 erg lawaaierig bij het optrekken. Gelukkig is hij bij constante snelheden opnieuw zo stil als een standingvolle break waarmee je uren kunt rijden zonder moe te worden. De FlexRideophanging biedt verschillende instellingen om tot een goed compromis te komen. Met het Premium Climate Pack, dat twee temperatuurzones, een vochtigheidssensor en een warmtewerende voorruit omvat, is opwarmen, afkoelen en ontwasemen kinderspel.

  • Praktische kant

    De hogere bodemvrijheid is natuurlijk een pluspunt op onze slechte wegen en op snelheidsremmers. De interieurinrichting is die van de Sports Tourer, met een regelmatig gevormde koffer die makkelijk te benutten is, of je nu vijf, vier, drie of twee zitplaatsen in gebruik hebt, dankzij de in twee asymmetrische delen neerklapbare achterbank. Onze testauto was ook uitgerust met een skiluik en een middenarmsteun achterin met daarin een opbergvak en bekerhouders.

  • Budget

    De Insignia Sports Tourer kost respectievelijk slechts 700 en 1.100 euro meer dan de berline met vier en vijf deuren. De Country Tourer vergt daarbovenop nog eens een meerprijs van 2.750 euro. Los van het FlexRide en de specifieke velgen die hij standaard heeft, is de koetswerkaankleding met verhoogde ophanging 1.400 euro waard. Qua prijzen overdrijft Opel nooit en ook die van de opties zijn nog altijd redelijk. Dus als onze testauto duur lijkt, is dat omdat hij overladen is met opties.

Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 195
Conclusie / Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI 195

De Country Tourer pakt uit met een lifestylekarakter dat de andere Insignia's vreemd is. Dat maakt hem meteen geschikter als vrijetijdsauto. Verleidelijker ook? Dat hangt af van de gekozen versie (motor en overbrenging), want zoals u wellicht al begrepen hebt, zouden we ze niet allemaal even sterk aanraden. Zo gaat onze voorkeur niet zozeer uit naar de op onze dieselminnende markt voor de hand liggende keuze - de 2.0 CDTI 195 - maar eerder naar de versie die je het minst zou verwachten, de 2.0 T met 250 pk. Tenminste als we kijken naar de krachtigste versies gecombineerd met een automaat, die beter past bij de levendige en stille benzinemotor dan bij de inerte en resonerende zelfontbrander. Ongetwijfeld was ons oordeel echter radicaal anders geweest als we ook hadden kunnen rijden met meer bescheiden motoren met een manuele versnellingsbak... Wat er ook van zij, de erg uitgebreide Insignia-familie werpt zich in het D/E-segment op als het gamma dat het beste in staat is om te voldoen aan de meest uiteenlopende vereisten, wensen en budgetten. Er is met andere woorden echt een Insignia voor elk type veelrijder.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker