Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

waarde van uw tweedehands voertuig

Krijg nu een gratis schatting van een tweedehands voertuig

schatten

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180 : Stijlvol en dynamisch

Overzicht :

In het kort

  • Rijdynamiek

    Het weggedrag is ontegenzeggelijk een van de grootste troeven van de 508 SW. Ook de 1.6 PureTech scoort punten dankzij zijn souplesse en zijn lange adem, hoewel hij wat respons mist bij lage en middelhoge toerentallen om volledige voldoening te verschaffen. Zijn karakter past goed bij de achttrapsautomaat, die zowel zacht als snel schakelt. Tot slot maken de remmen indruk, evenals de rechtuitstabiliteit. Over het algemeen een puike prestatie.

  • Veiligheid

    De 508 SW is standaard uitgerust met het Safety-pack, met een dodehoekcontrole, automatische lichten, snelheidsbordherkenning en een spoorassistent. Het Safety Plus-pack, dat is inbegrepen in het uitrustingsniveau Allure, voegt daar nog een autonome noodremfunctie en een actieve spoorassistent aan toe. Optionele mogelijkheden zijn daarenboven een nachtzichtfunctie, een adaptieve snelheidsregelaar en een parkeerhulp. Het ESP grijpt zelden in en doet dat altijd discreet.

  • Comfort

    Net zoals op de berline is de actieve ophanging standaard op de benzineversies (en niet verkrijgbaar op de 1.5 BlueHDi). Tenzij in de Sport-modus valt op het rijcomfort niets aan te merken. Bovendien is de geluiddemping en laat de 1.6 PureTech amper van zich horen bij constante snelheden. Jammer dat de achterbank zo hard is en dat het zicht op het digitale instrumentenbord wordt belemmerd door het stuur, wat de rijhouding negatief beïnvloedt.

  • Praktische kant

    Hoewel de 508 SW niet uitblinkt op functioneel vlak, is er niet veel reden tot klagen, met voldoende laadvermogen (van 530 tot 1.780 liter) en een goede binnenruimte. Bergruimte is er genoeg, maar ook niet meer dan dat, en de standaarduitrusting is behoorlijk. Een aangename verrassing is de kwaliteitsindruk binnenin, die er flink op vooruitging ten opzichte van de voorganger. Slechts een paar afwerkingsdetails herinneren eraan dat Peugeot nog niet helemaal het niveau haalt van de Duitsers.

  • Connectiviteit

    We kunnen er niet omheen dat de i-Cockpit er goed uitziet: het digitale instrumentenbord en het centrale scherm zijn allebei even oogstrelend. Hoewel de carto-grafie wat verouderd oogt, werkt de navigatie efficiënt. Dat kan echter niet gezegd worden van de spraak- herkenning, die wat hardhorend blijkt te zijn. Navigeren door de menu’s van het infotainmentsysteem gaat niet altijd even intuïtief, maar het belangrijkste is dat de koppeling met smartphones probleemloos verloopt.

  • Budget

    De 508 SW kost 1.800 euro meer dan de berline, met een vanafprijs van 32.850 euro voor de instapversie 1.5 BlueHDi van 130 pk. Voor deze 1.6 PureTech beginnen de prijzen bij 37.050 euro, maar reken op zo’n 45.000 euro als je een goede uitrusting wilt genieten. Dat is zeker geen peulenschil, maar de Duitse concurrentie vraagt minstens 5.000 euro meer voor een vergelijkbaar aanbod. Qua benzineverbruik is het perfect mogelijk om onder de grens van 8 l/100 km te blijven.

Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180 : Stijlvol en dynamisch
Conclusie / Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180 : Stijlvol en dynamisch

Nu hij prat kan gaan op een sterke persoonlijkheid, verzaakt de 508 SW niet aan de essentie van zijn categorie en onderscheidt hij zich door een rijplezier en -comfort waarmee hij sommige Duitse concurrenten niets te benijden heeft. Hij heeft een beetje moeten inboeten aan functionaliteit, maar dat wordt gecompenseerd door zijn moderne technologie en zijn coherente prijslijst. Hier en daar moet nog wat vooruitgang geboekt worden om volledig in aanmerking te komen voor het premiumstatuut, maar het resultaat is meer dan overtuigend.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Geschreven door op