Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Porsche 718 Cayman GT4 : De circuit-Cayman

In het kort

  • Rijdynamiek

    420 pk en 420 Nm levert de atmosferische zescilinder van vier liter die nauw is afgeleid van de drie liter grote twinturbomotor van de nieuwste 911 Carrera. De longinhoud van een olympisch atleet en een manuele zesversnellingsbak met de nauwkeurigheid van een Zwitsers horloge. Dat zijn de basisingrediënten van deze 718 Cayman GT4. En daarbij komt dan nog eens een voorbeeldige rijdynamiek en remmen die perfect in staat zijn om al dat geweld in te tomen.

  • Veiligheid

    De Cayman GT4 is gehomologeerd voor de openbare weg en dus uitgerust met alle features die vandaag de dag de veiligheid verzekeren. Voor de echte puristen die allergisch zijn voor rijhulpsystemen, heeft Porsche twee ‘bevrijdingsniveaus’ voor het ESP voorzien: met of zonder tractiecontrole. En omdat de GT4 is ontworpen voor het circuit, kan hij altijd worden uitgerust met een rolbeugel die in het passagierscompartiment wordt vastgeschroefd (Clubsport-pakket: 4.283 euro).

  • Comfort

    Het chassis van de Porsche Cayman GT4 is zo stijf als een sportief onderstel hoort te zijn, maar behoudt tegelijk een zekere flexibiliteit op slechte wegdekken, met name dankzij zijn (standaard) gestuurde ophanging. Zijn bodemvrijheid is 30 millimeter kleiner dan die van de basisversie, wat uiteraard de rijdynamiek ten goede komt... Zijn veelzijdigheid vaart er daarentegen minder wel bij, omdat zijn neus daardoor sneller tegen het wegdek schraapt.

  • Praktische kant

    GT4 of niet, de 718 Cayman blijft een vrij comfortabele reiscoupé voor twee personen: met 150 liter laadruimte voorin en 270 liter achterin kan hij heel wat bagage meenemen... om bijvoorbeeld een uitstapje te maken naar het circuit. De optionele eendelige kuipstoeltjes (5.844 euro) die rechtstreeks uit de 918 Spyder komen, ogen prachtig en bieden veel steun bij het betere bochtenwerk, maar hebben één nadeel: ze bemoeilijken aanzienlijk het in- en uitstappen.

  • Connectiviteit

    Connectiviteit is niet het sterke punt van de 718 Cayman GT4, maar hij slaagt er wel in om nog net bijdetijds te blijven. Het audiosysteem en het multifunctionele aanraakscherm zijn standaard, terwijl de navigatie, Apple CarPlay en een inductielader voor smartphones nog steeds op de optielijst staan. Om de circuitliefhebbers te plezieren plant Porsche ook de telemetrieapp Porsche Track Precision voor de GT4.

  • Budget

    Met een basisprijs van bijna 100.000 euro is de Cayman GT4 verre van goedkoop. Ook voor zijn verbruik verdient hij een oranje stickertje, en qua fiscaliteit zelfs een rood. Maar deze argumenten zullen waarschijnlijk niet bovenaan staan in de checklist van de echte liefhebbers van het model, die meestal al klant zijn en dus gewend zijn aan de Porsche-tarieven. En dan is er ook nog een goede kans dat deze zeer speciale versie na een paar jaar minder zal devalueren dan de rest...

Porsche 718 Cayman GT4 :  De circuit-Cayman
Conclusie / Porsche 718 Cayman GT4 : De circuit-Cayman

Zoals verwacht omvat deze nieuwe 718 Cayman GT4 alle ingrediënten van een echte racewagen die is gehomologeerd voor de openbare weg. Net zoals zijn grote broer 911 GT3, maar dan een trapje lager qua prestaties en prijs. Dankzij zijn pure ontwerp – met een middenmotor, een technisch ‘zuiver’ chassis en een handgeschakelde transmissie – werpt deze bijzonder verleidelijke Porsche zich volgens ons op als een must-have voor de liefhebbers van rasechte rijmachines. Hij verdient zeker een plaats in het pantheon van de beste realisaties van Stuttgart... zoals de 550 Spyder, de originele 718 of zelfs de 911 Carrera RS.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker