Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Porsche Cayenne S : De Cayenne van de verzoening?

In het kort

  • Rijdynamiek

    Ondanks een kleinere cilinderinhoud tegenover zijn voorganger verbleekt de 2.9-V6-biturbo uit de nieuwe Cayenne S niet op het vlak van prestaties. Integendeel zelfs: hij blijkt soepel bij alledaags gebruik en explosief wanneer je dat wil. Hoewel aangenaam toont de Tiptronic achttrapsautomaat meer tekortkomingen dan de gerobotiseerde PDK uit de Panamera. Maar hij is wel beter geschikt voor traag rijden tijdens offroadwerk.

  • Veiligheid

    De Cayenne S krijgt acht airbags, waarvan twee knieairbags. Tegen betaling kunnen daar achterin nog laterale airbags bijkomen. Wat actieve veiligheid betreft, blijkt deze grote SUV erg levendig voor zijn omvang. Op de botswaarschuwing en de automatische noodremhulp met voetgangerdetectie na moet je echter in de optielijst gaan snuisteren wil je kunnen beschikken over de jongste elektronische rijhulpsystemen.

  • Comfort

    Als optie kan de Cayenne extra geluiddempend glas krijgen. Nog tegen meerprijs zorgt een pneumatisch geregelde ophanging voor een erg aangenaam rijcomfort, hoewel het sportieve potentieel van deze grote SUV altijd voelbaar aanwezig blijft in de vorm van enige stugheid. De actieve antirolcontrole zou het comfort nog meer moeten verbeteren. De sportstoelen (2.178 euro) bieden een uitstekende ondersteuning, en aan ruimte is er nergens een gebrek.

  • Praktische kant

    De Cayenne groeit met 6,3 centimeter, wat overeenkomt met 100 liter meer laadvolume: voortaan beschik je over een heel genereuze 770 liter. Jammer op dit pniveau is wel dat het oprolsysteem van het bagagescherm niet wat meer uitgewerkt is. Standaard krijgt de Cayenne een verschuifbare achterbank, met tal van verstel­mogelijkheden. Maar de standaarduitrusting doet het zonder de echte innovaties en vertoont enkele storende lacunes.

  • Connectiviteit

    De Cayenne krijgt een modern infotainmentsysteem. Zijn onlinediensten krijg je voor twee jaar gratis. Daarbij horen onder andere internettoegang, weersvoorspellingen, nieuwsflashes, enzovoort. De nieuwe Porsche Advanced Cockpit laat zich best intuïtief bedienen, al kan de ergonomie van enkele functies nog eenvoudiger. Jammer genoeg laten vingerafdrukken snel zichtbare sporen na op de beglazing van de schermen.

  • Budget

    De basisprijs van de Cayenne S klimt voortaan boven 95.000 euro uit. Maar daar moet je al gauw enkele duizenden euro’s bij tellen om van een rijkelijk uitgeruste Cayenne te kunnen spreken. Gezien die prijs lijkt een waarborg van twee jaar wat krenterig. Wel zou de inruilwaarde van deze auto hoog moeten zijn. Wat het verbruik betreft, kun je best rekenen op een gemiddelde van iets meer dan 13 l/100 km, al kun je met wat voorzichtigheid onder 10 l/100 km duiken.

Porsche Cayenne S : De Cayenne van de verzoening?
Conclusie / Porsche Cayenne S : De Cayenne van de verzoening?

Voor zijn derde generatie blijft de Cayenne de krijtlijnen trouw die zijn voorgangers hebben uitgezet. Maar Porsche heeft wel elk detail verbeterd. Dat voel je in de rijdynamiek, met een wegligging die steeds dichter aanleunt bij die van de iconische 911. En daarnaast biedt de Cayenne ook meer veelzijdigheid dan ooit, met bijvoorbeeld de mogelijkheid om zijn bodemvrijheid op te krikken tot 25 centimeter, gecombineerd met het gebruiksgemak van een verhuiswagen, want zelfs met vijf inzittenden is er nog plaats voor 770 liter bagage.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker