Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Renault Mégane R.S. : Een echte R.S.

In het kort

  • Rijdynamiek

    De nieuwe 1,8-liter blijkt soepel en vol bij courant gebruik. Onder zware belasting trekt hij stevig door, zonder het minste turbogat. Het onderstel schittert dankzij het 4Control-systeem, dat deze R.S. een onvergelijkbare wendbaarheid bezorgt in combinatie met een hoog gripniveau. Jammer dat de R.S. standaard geen sperdifferentieel meekrijgt, en dat zo’n zelfsper niet compatibel is met de EDC-bak. Die laatste toont overigens snel zijn grenzen bij sportief rijden.

  • Veiligheid

    Zoals alle Méganes beschikt de R.S. over een erg behoorlijke veiligheidsuitrusting. Naast de klassieke passieveveiligheidsvoorzieningen krijgt hij ook een reeks actieveveiligheidssystemen die je doorgaans eerder in duurdere segmenten aantreft. Alleen een adaptieve cruisecontrol ontbreekt. Qua verlichting krijgt de R.S. altijd ledkoplampen, en daarbovenop specifieke leds die instaan voor de mistlichten, grote lichten en dynamische bochtverlichting.

  • Comfort

    Ook zonder gestuurde ophanging blijft de Mégane R.S. nog verrassend comfortabel. Jawel, zijn onderstel voelt een beetje stug aan, maar dankzij de hydraulische druklagers in zijn schokdempers kan hij een comfortniveau voorleggen dat simpelweg ongezien is voor de sportiefste aller Méganes. De zitpositie benadert de perfectie, maar de sportstoelen mochten meer zijdelingse steun bieden – tenslotte heeft niet iedereen het postuur van een bodybuilder...

  • Praktische kant

    De R.S. is net zo praktisch als elke andere Mégane. Oké, het reservewiel moest wijken voor de centrale uitlaat, maar de koffer blijft 434 liter groot. Wel is ook hier de laaddrempel wel aan de hoge kant. Renault had ook best wat meer waardevolle materialen mogen selecteren voor de interieurafwerking, ook al gaat het de goede kant op met de kwaliteitsindruk. De goede demping van windgeluiden heeft dan weer het nadeel dat je de voeling verliest met de snelheid.

  • Connectiviteit

    Of het nu met het standaardscherm van 7 duim is of met het verticale 8,7-duimscherm, het R-Link is mee met zijn tijd. Het systeem is bijzonder uitgebreid en kan dankzij zijn onlinefuncties over zowel de TomTom Live-diensten als over de Coyote-app beschikken. Specifiek voor de R.S. is voor een meerprijs van 250 euro ook een R.S. Monitor mogelijk, die de telemetriegegevens toont. Apple CarPlay en Android Auto zijn altijd standaard, net als navigatie.

  • Budget

    De Mégane R.S. heeft een basisprijs van 34.500 euro – alleen een Hyundai i30 N kost nog minder. Maar opdat hij echt op het niveau zou staan van zijn rivalen, moet je aan de Mégane het Cup-onderstel met sperdifferentieel toevoegen. Dat kost 1.700 euro en omvat ook de verlaagde en hardere ophanging. Het is echter niet compatibel met de EDC-bak. Wie op het verbruik let, kan tot 8,4 l/100 km duiken, maar ons testgemiddelde van 12,3 l/100 km is realistischer.

Renault Mégane R.S. : Een echte R.S.
Conclusie / Renault Mégane R.S. : Een echte R.S.

In plaats van zich blindelings over te geven aan de vermogenswedloop speelt Renault Sport een nog gewaagder spel door te gokken op vierwielsturing en een schokdemping met hydraulische druklagers om met de nieuwe Mégane R.S. het verschil te maken. Het levert alvast een magisch onderstel op. Jammer is alleen dat de EDC-versnellingsbak met zijn twijfelmomenten bij echt sportief gebruik het plezier wat vergalt. En dat deze bak niet te combineren is met een sperdifferentieel. Dan toch maar een manuele R.S. kiezen?

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker