Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Renault Talisman 1.6 dCi 130 : De gulden middenweg?

In het kort

  • Techniek

    Net als de Espace maakt de Talisman gebruik van rationele motoren. Dat betekent nog niet dat de 1.6 dCi 130 tekortschiet – wel integendeel, al blijkt hij enigszins hol onder 1.800 o/m wegens de lange versnellingsbakspreiding. Ook het werkelijke verbruik is erg redelijk, terwijl de CO2-uitstoot binnen de norm ligt, al zal de kleine 1.5 dCi met zijn 95 g/km vermoedelijk de échte lieveling worden van de vlootbeheerders. Allicht zal die wel minder rijplezier bieden dan deze 1,6-liter...

  • Wegligging

    De Talisman is qua onderstel een goed beslagen berline die vrij dynamisch rijdt dankzij een voortrein die heel wat in zijn mars heeft. Zoals het een zichzelf respecterende kilometervreter betaamt, zet hij volop in op stabiliteit. Zoals altijd bij Renault staan de remmen op niveau, maar de besturing is karig met feedback en keert onvoldoende terug naar de rechtuitstand bij kleine stuurhoeken. Die opmerking geldt enkel voor de versies zonder 4Control.

  • Veiligheid

    De Talisman profiteert op veiligheidsvlak maximaal van de technologieën die geïntroduceerd werden door de grote Espace. Zo pakt hij uit met een automatische noodremfunctie, een snelheidsregelaar met afstandsbewaking, een spoorassistent, een verkeersbordherkenning en een head-updisplay. Alles is aanwezig en de Talisman behaalde dan ook weinig verrassend de maximumscore van vijf sterren op de EuroNCAP-crashtests. Niets op aan te merken dus.

  • Comfort

    De adaptieve schokdemping kon ons niet overtuigen, maar de passieve variant des te meer: ze weet wegoneffenheden mooi te absorberen, terwijl koetswerkbewegingen in de meeste gevallen netjes in toom worden gehouden. De basisstoelen zijn comfortabel, maar missen steun ter hoogte van de schouders. De binnenruimte behoort tot de troeven van het model, zeker achterin, al is de instap niet zo gemakkelijk. Een automatische airco is standaard, maar de ventilatie wordt snel luidruchtig.

  • Praktische kant

    Met zijn 4,85 meter lengte biedt de Talisman ook flink wat koffervolume, dat nog kan worden uitgebreid door de achterbank neer te klappen. Het is niettemin jammer dat de laadopening zo nauw is, en dat het kofferdeksel wel automatisch openzwaait, maar zich enkel met spierkracht laat sluiten. De opbergruimtes zijn niet bijster talrijk of volumineus, maar ze laten zich gemakkelijk benutten. Voor zijn prijs biedt de Talisman een vrij complete basisuitrusting.

  • Budget

    Renault biedt voortaan een algemene waarborg van 4 jaar of 120.000 kilometer, wat genereuzer is dan het merendeel van de Europese constructeurs. De Talisman is vrij interessant geprijsd, zeker als je rekening houdt met de standaarduitrusting die hij meekrijgt. De opties zijn doorgaans gegroepeerd in pakketten, wat het financieel allemaal wat draaglijker maakt. Het nadeel van zo’n beleid is dat je veel van de opties niet afzonderlijk kunt bestellen.

Renault Talisman 1.6 dCi 130 : De gulden middenweg?
Conclusie / Renault Talisman 1.6 dCi 130 : De gulden middenweg?

Tart Renault het noodlot door nog maar eens zijn kans te wagen in de hogere autoregionen? Mogelijk, maar deze keer is de strategie helemaal anders en legt het merk niet al zijn eieren in één mand. Dat wil niet zeggen dat er geen ruimte meer is voor originaliteit – kijk maar naar de Espace – maar die wordt gebalanceerd door de ‘conformistische’ Talisman. Die verenigt alles wat nodig is om te kunnen slagen: een verzorgde esthetiek, een ruim interieur, hightech uitrusting, een comfortabele werking en verantwoorde aandrijfgehelen, zoals deze 1.6 dCi 130. Kortom, de Talisman geeft blijk van homogeniteit, ook al schiet hij op sommige punten nog tekort om de VW Passat te doen wankelen. Daarvoor zou hij moeten kunnen rekenen op zwaardere motoren, nog geavanceerdere uitrusting en een werkelijk onberispelijke afwerking. Het essentiële is niettemin al van de partij, waaronder een interessante verhouding prijs-uitrusting. En dat is al heel wat.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker