Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Skoda Superb 2.0 TDI 150

In het kort

  • Techniek

    De 2.0 TDI is een oudgediende binnen de VW-groep, maar hij wordt regelmatig verder verfijnd, en daar profiteert in dit geval ook de Skoda Superb van. De nieuweling toont zich nog soepeler en stiller dan voorheen en beloont een ‘voorzichtige’ bestuurder ook met een verbruik dat bijzonder laag ligt voor zo’n grote auto. Enkel in de stad kan de Superb zijn grootte en gewicht niet verbergen. De DSG-bak (een optie) deed zijn werk goed, zacht en toch alert.

  • Wegligging

    Het stuur is nauwkeurig, maar kan wat kunstmatig aanvoelen. De draaicirkel is zoals de rest van de auto: soms hinderlijk groot. Voor dit vermogen zijn de remmen krachtig genoeg en het ABS doet zijn werk discreet en efficiënt. In bochten rijdt de Superb levendiger dan je van zo’n grote auto zou verwachten. Alleen de lichte pompneiging van de ophanging valt wat tegen. Trekkracht en grip worden gecontroleerd door de elektronische sperdifferentieelfunctie.

  • Veiligheid

    De Superb heeft uit zichzelf al aardig wat veiligheidsvoorzieningen en kan uitgerust worden met zowat alle rijhulpsystemen die op dit ogenblik in de VW-groep gangbaar zijn voor auto’s uit deze prijsklasse. Het zicht rondom is correct, tenzij schuin achteruit. De verlichting is goed als je xenonlicht kiest. Wat de passieve veiligheid betreft, is de Superb ook redelijk goed voorzien en in de (verstrengde) EuroNCAP-crashtests haalt hij dan ook vijf sterren en scoort hij op alle vlakken goed tot zeer goed.

  • Comfort

    De ophanging is redelijk goed gedempt en de zeventienduimwielen passen er perfect bij op vlak van rijcomfort. De geluiddemping is verzorgd. De diesel hoor je nauwelijks, maar we hadden wel wat last van interieurgeluiden (meubilair). In onze elektrisch verstelbare stoelen (een optie) zaten we goed gesteund. De ergonomie is verzorgd (gelijklopend met die in andere VW producten). Voorin zit je ruim, achterin heb je een zee van ruimte, haast limousinestijl.

  • Praktische kant

    Instappen is zowel voor- als achterin (brede deuren) geen enkel probleem. Er zijn aardig wat opbergmogelijkheden in de Superb (sommige gekoeld) en de basisuitrusting is behoorlijk tot goed in het geval van de hogere uitrustingsversies (zoals onze testauto, een Style). Qua afwerking zie je dat Skoda tot de VW-groep behoort, maar Audi-niveau wordt niet gehaald omdat de Tsjechen duidelijk een compromis dienden te maken wat betreft de materiaalkeuze.

  • Budget

    Een Skoda blijft een vrij gunstig geprijsde auto, maar de tijden dat het merk een echte prijsbreker was, zijn voorbij. Het is natuurlijk uitstekend dat er zoveel extra’s op deze auto kunnen besteld worden, maar dat kan de prijs ook danig doen oplopen, temeer daar de opties niet altijd goedkoop zijn. Wat de algemene waarborg betreft, blijven we twee jaar nogal gierig vinden. Qua inruilwaarde heeft Skoda nog niet hetzelfde imago als andere merken binnen de groep, maar dat schuift langzaam op.

Skoda Superb 2.0 TDI 150
Conclusie / Skoda Superb 2.0 TDI 150

Uit deze test mag blijken dat de nieuwe Skoda Superb een zeer competente berline is die zijn taak met verve vervult en zelfs wat rijplezier weet te bieden. De grootste aantrekkingskracht blijft echter het enorme ruimteaanbod, gekoppeld aan een meer dan aanvaardbaar comfort. Keerzijde van de medaille is het formaat, dat deze auto niet echt praktisch maakt in een stedelijke omgeving. Komen we terug op de initiële vraag, namelijk zijn verhouding tot de VW Passat. Door de jaren heen is de Superb er ook niet goedkoper op geworden: een echte prijsbreker is hij niet meer en bij vergelijkbare uitrusting kost hij nog zo’n 1.500 euro minder dan zijn Duitse neef. Met als bonus (nog) meer ruimte en als malus een iets minder verzorgde afwerking/aankleding en… het logo (voor wie daar aanstoot aan neemt). Bijkomend dilemma: benzine of diesel? Wij zouden het zo stellen: bent u geen veelrijder die vooral de langere afstanden prefereert aan constante snelheid, ga dan voor de 1.4 TSI 150 op benzine. Ook het milieu vaart er wel bij.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker