Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Subaru Levorg : nieuwe break

In het kort

  • Techniek

    De 1.6-turbo haalt zijn 170 pk vanaf 4.800 o/m, maar pakt vooral uit met een erg vlakke koppelkromme (250 Nm van 1.800 tot 4.500 o/m), wat hem een vol karakter geeft. Hij is daarentegen karig met sensaties, vooral als gevolg van de CVT, die het koppel aftopt, met als resultaat erg lineaire acceleraties. Desondanks is de 1.6 in de praktijk perfect overtuigend, maar hij houdt er niet van mishandeld te worden bij een sportieve rijstijl, want dan gaat het verbruik al snel de hoogte in...

  • Wegligging

    De permanente vierwielaandrijving verzekert de Levorg van een feilloze trekkracht. Voeg daar nog een CVT-automaat aan toe die de koppelpieken uitvlakt en u begrijpt dat het risico op wielspin onbestaande is. Ondanks de 60/40-gewichtsverdeling is de Levorg gezegend met een natuurlijk evenwicht. De ophanging vertoont echter nogal korte veerwegen: de schokdempers worden regelmatig tegen hun aanslagpunten geduwd, met een katapulteffect en pompbewegingen tot gevolg.

  • Veiligheid

    De veiligheidsuitrusting is van nature al erg volledig, met zeven airbags, automatische grote lichten, een stabiliteitscontrole natuurlijk, een achteruitrijcamera in combinatie met een systeem dat waarschuwt voor een aanrijding van achteren, en ten slotte een dodehoekcontrole. Alleen is het jammer dat er geen automatische noodremfunctie is. Maar bij een zware frontale aanrijding glijdt de boxermotor onder de vloer door in plaats van het interieur binnen te dringen.

  • Comfort

    Het zicht rondom is uitstekend in de Levorg, ook schuin naar achteren, met dank aan de hoge zit en de uitgestrekte glasoppervlakken. De rijhouding is prima, doordat het stuur, dat goed in de hand valt, uitgebreid verstelbaar is. De steun van de voorstoelen is optimaal en het comfort van de achterbank is al even goed. De afwerking is sober, maar smaakvol. De assemblage is uitstekend en de geluiddemping van de bovenste plank, op die van rolgeluiden na.

  • Praktische kant

    En pluim voor het multimediasysteem, dat zich makkelijk laat synchroniseren. Je kunt sms’jes en mails laten voorlezen en er makkelijk op antwoorden met voorgeprogrammeerde boodschappen. Aan USB-aansluitingen is geen gebrek, noch voor- noch achterin: er zijn er voor iedereen. Wel is het jammer dat er te veel knoppen en schermen zijn op het dashboard. De achterbank laat zich makkelijk neerklappen en de koffer is goed toegankelijk en ingericht, dankzij het compartiment onder de vloer.

  • Budget

    Met 28.995 euro voor de Comfort is de Levorg interessant geprijsd gezien zijn bijzonder complete standaarduitrusting – voor dat geld heb je sowieso vierwielaandrijving en een CVT-automaat. Het is wel jammer dat de normverbruikscijfers aan de hoge kant zijn, wat weinig gunstig is voor de BIV in Vlaanderen. Bovendien verplicht het uitrustingsbeleid je soms om een duurdere uitvoering te kiezen en dus te betalen voor uitrusting die je niet noodzakelijk nodig hebt.

Subaru Levorg : nieuwe break
Conclusie / Subaru Levorg : nieuwe break

De Subaru Levorg ziet er dynamisch uit, rijdt comfortabel en is bovendien ook praktisch. Hij heeft dus heel wat troeven waarmee hij in de smaak zou kunnen vallen. Helaas is hij maar met één enkel aandrijfgeheel te krijgen: een 1.6 op benzine die an sich wel overtuigend is, maar onaangepast voor de West-Europese markt, waar de meeste gezinnen voor diesel kiezen. Nochtans heeft de Japanse constructeur een uitstekende boxer-diesel in huis, die wél verkrijgbaar is in andere modellen van het merk, dus waarom dat hier niet het geval is, is ons een raadsel. Voor de Belgische invoerder valt het dan ook te hopen dat het Japanse moederhuis alsnog zijn mening herziet.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker