In het kort
-
Interieur
-
Technologie
-
Onderweg
-
Budget
Wat was er mis met de Vitara 1.4 Boosterjet met automaat? Het is een vraag die deze Detailtest als een donkere wolk overschaduwt, met als enige antwoord: ‘10 gram CO2/km.’ Nochtans is de 129 pk sterke turbobenzine met koppelomvormer in de meeste opzichten superieur aan de 115 pk sterke Strong Hybrid, met vlottere prestaties en een aangenamer rijgedrag tot gevolg. Toch koos Suzuki ervoor om de Strong Hybrid voor te trekken, hoewel de gebruikskosten tussen de twee nauwelijks verschillen. Uitgerust met vierwielaandrijving resulteert dat in een vrij unieke combinatie (ook al krijgt die Strong Hybrid 4x4 weerwerk van de modernere Toyota Yaris Cross AWD-i), maar voor de geteste versie met tweewielaandrijving liggen de kaarten moeilijker. Een zuinig hybridesysteem en moderne veiligheidssystemen ten spijt mist dit zeven jaar oude model gewoon te veel andere troeven om anno 2022 nog écht een vuist te kunnen maken.