Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Toyota Auris HSD

In het kort

  • Techniek

    Het meest verspreide hybride aanrijfgeheel ter wereld - een Atkinson-1.8-viercilinder op benzine van 99 pk gekoppeld aan een elektromotor van 82 pk - wordt dit jaar vier: nadat het in 2009 werd geïntroduceerd in de Prius III, vond het vervolgens zijn weg naar de Auris HSD, de Lexus CT 200h, de Grand Prius+ en de Prius Plug-in Hybrid. Nu wordt het nagenoeg ongewijzigd gebruikt in de Auris Hybride. Het had met andere woorden een flinke voorsprong op al de rest ter zake.

  • Wegligging

    De lichte daling qua normverbruik en -CO2-uitstoot is vooral te danken aan de verzorgdere stroomlijn (Cx van 0,28 tegenover 0,29 voordien). De sturing van de versnellingsbak-brug werd aangepast om het 'koffiemoleneffect' verder terug te dringen. De auto trekt beter op en wint enkele km/h aan topsnelheid. De nikkel-metaalhydridebatterij kreeg een plaatsje onder de achterbank in plaats van in de koffer. Ze wordt nu beter gekoeld, wat ook de efficiëntie positief beïnvloedt.

  • Veiligheid

    Een knieairbag maakt deel uit van de minimumuitrusting bij Toyota/Lexus. De Auris belooft trouwens binnenkort vijf sterren te halen bij de EuroNCAP-proeven. Het model heeft richtingaanwijzers met impulsbediening gekregen. Verder werkt het automatische parkeersysteem nu sneller, maar het manoeuvre wordt pas tot een goed einde gebracht als het door niets verstoord wordt (gewoon even de versnellingspook aanraken is voldoende om de beweging af te breken).

  • Comfort

    De stoelen werden hertekend met het oog op een betere zijdelingse steun, maar je zit ook dichter bij de vloer, in een houding die je meer betrekt bij het rijden. Ook staat het stuur meer rechtop, terwijl de bekrachtiging een betere feedback geeft. Het onderstel filtert uitstekend. De nieuwe Auris is tegelijk dynamischer en comfortabeler dan zijn voorganger. Qua wegligging en rijgedrag heeft hij meer van een Lexus CT 200h dan van de vorige Auris, hoewel ze alle drie dezelfde wielbasis hebben.

  • Praktische kant

    Dankzij de nieuwe opstelling van de batterijen onder de achterbank is de koffer van de Auris Hybride nu even groot als die van de andere versies (360 liter). Die van onze testauto, een Lounge, was uitgerust met een dubbele bodem zodat je de laadvloer op dezelfde hoogte kunt brengen als de achterbankrugleuning wanneer die is neergeklapt. Naast een grotere koffer voor de hybrideversie biedt de Auris ook meer plaats voor de achterpassagiers, in de breedte, maar vooral qua beenruimte.

  • Budget

    De naden van de deurpanelen sluiten vrijwel perfect aan, terwijl het steile en hoekige dashboard voorzien is van een erg mooie strook doorstikt leder. Er werd duidelijk een inspanning geleverd om de kwaliteitsindruk op te krikken - een vlak waarop de vorige Auris te wensen overliet (met goedkoop uitziend tapijt, soms armzalige sierelementen en niet altijd even zuivere uitsnijdingen). Net als de afwerking en de uitrusting gingen de prijzen de hoogte in, binnen de grenzen van het redelijke.

Toyota Auris HSD
Conclusie / Toyota Auris HSD

Op minder dan drie jaar tijd heeft de hybride Auris de benijdenswaardige plaats van meest verkochte hybride in België ingenomen. Tussen begin 2010 en eind 2012 zijn er 6.061 exemplaren van de Auris HSD verkocht, tegenover 2.894 Priussen en 1.503 stuks van de duurdere, maar technisch identieke Lexus CT 200h. De nieuwe Auris Hybride heeft het imago van hybride uit de koopjeshoek van zich afgeschud. Hij heeft een beetje van de vitaliteit en de dynamiek van de CT 200h, maar hij kannibaliseert ook een beetje de Prius, terwijl hij comfortabeler en ruimer is dan voordien. Met de komst van deze ambitieuze hybride, die zichzelf zou moeten verkopen aangezien hij niet duurder is, zal de marketingafdeling van Toyota nog werk hebben om de CT 200h en de Prius te ondersteunen nu die een deel van hun argumenten kwijt zijn.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker