Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.

Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Inschrijven nieuwsbrief
FR
Menu

En/Of

En/Of

MY GREEN CAR

Alles over groene auto's op MY GREEN CAR

ONTDEKKEN

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Gedetailleerde test / Toyota Corolla 1.8 Hybride : Adieu grijze muis

Overzicht :

In het kort

  • Rijdynamiek

    Met zijn nieuwe platform en zijn lagere zwaartepunt, zijn nieuwe ophanging en zijn snediger en levendiger voortrein komt de Corolla een stuk dynamischer voor de dag dan zijn voorganger. De 1.8 Hybride volstaat qua prestaties, maar overschot heeft hij niet echt. De overbrenging met planeetwielstelsel is voorbeeldig zacht, ook al blijft het CVT-effect voelbaar (zij het dat het tegenwoordig sterk verzacht is) wanneer je veel vermogen nodig hebt.

  • Veiligheid

    Toyota heeft de klemtoon willen leggen op veiligheid voor deze nieuwe generatie Corolla, en heeft zijn Toyota Safety Sense-pakket standaard uitgebreid met een actieve snelheidsregelaar. Jammer genoeg is de dodehoekcontrole of het systeem dat waarschuwt voor naderend verkeer wanneer je achteruitrijdt, voorbehouden aan de topversie Premium. Elke Corolla beschikt over zeven airbags, waaronder een exemplaar voor de knieën van de bestuurder.

  • Comfort

    Comfort stond hoog op de agenda bij de ontwikkeling van deze Corolla. Dankzij nieuwe, ‘selectieve’ schokdempers, meer geluiddempend materiaal en een nieuwe, stijvere structuur gaat de Corolla er aanzienlijk op vooruit ten opzichte van zijn voorganger wat noise, vibrations en harshness betreft. Dat levert een comfortabele auto op in alle omstandigheden. Goede punten zijn er ook voor de 2,5 centimeter verlaagde rijhouding, die iedereen zal bevallen.

  • Praktische kant

    De Corolla is knapper dan de Auris, maar minder praktisch en minder ruim. En dan in het bijzonder achterin: om er in te stappen moet je je rug krommen, en de plaats is allesbehalve riant. Bovendien is het er vrij donker als gevolg van kleine glaspartijen. Ook de koffer is niet echt groot en bovendien minder praktisch vormgegeven dan die van de Auris. In de 2.0 Hybride is het trouwens nog erger gesteld, aangezien daar de 12-voltbatterij ook naar de koffer verhuisde.

  • Connectiviteit

    De interface Toyota Touch 2 (optioneel op niveau twee en drie, standaard op de topversie Premium) is vrij volledig te noemen, maar Apple CarPlay of Android Auto zijn nog altijd niet verkrijgbaar; Toyota houdt het bij MirrorLink. Hoe dan ook is de interface sneller geworden, en reageert hij ook beter dan het systeem van de Auris. Al blijft er nog enige progressiemarge over. Optioneel is een inductielader voor je smartphone mogelijk.

  • Budget

    De Corolla 1.8 Hybride is niet goedkoop. Maar in feite heeft Toyota gewoon de prijzen afgestemd op die van modellen met een even krachtige dieselmotor. De standaarduitrusting is bovendien iets uitgebreid ten opzichte van de Auris, en het imago van betrouw­baarheid en de vijf jaar garantie hebben ook hun prijs. Qua verbruik waren wij licht ontgoocheld met onze 5,8 l/100 km, maar onze testauto was dan ook rijkelijk uitgerust (en dus zwaar) en stond op grote wielen.

Toyota Corolla 1.8 Hybride : Adieu grijze muis
Conclusie / Toyota Corolla 1.8 Hybride : Adieu grijze muis

In deze tijden waarin niemand nog weet van welk hout pijlen gemaakt, komt Toyota met een bijzonder geruststellende Corolla. Los van zijn uitgesproken en aantrekkelijke stijl, waarmee hij een breder publiek moet kunnen aanspreken dan zijn voorganger, schuift deze middenklasser vooral zijn hybride aandrijfgehelen naar voren. En die hebben qua efficiëntie niets meer te bewijzen, zeker vergeleken met hun dieseltegenhangers, een soort waarvan het voortbestaan bijzonder onzeker is. Uiteraard is de Corolla nog niet perfect – we betreuren vooral dat de binnenruimte de dupe is van die fraaie looks – maar het valt niet te ontkennen dat Toyota met dit model een strategisch perfect doordachte comeback maakt. Dat compenseert voor een stuk de hogere vraagprijzen, die overeenkomen met die van een dieselconcurrent met een vergelijkbaar vermogen.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Geschreven door op

De concurrenten