Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / Toyota Verso-S

Toyota Verso-S #1

In het kort

  • Wegligging

    De kleine 1.4-dieselmotor van de Toyota Verso- S verrast met zijn voelbaar stevige koppel en soepele karakter. Hij is gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak waarvan de aangenaam schakelende versnellingspook vlak naast het stuur is ingeplant, wat ergonomisch wel zo gemakkelijk is. Het stuur is wat te vaag en onprecies rond de rechtuitstand, maar komt meer tot leven bij het insturen. De draaicirkel is eigenlijk te groot in verhouding tot de buitenmaten.

  • Veiligheid

    Met een heel arsenaal aan airbags in combinatie met al evenveel elektronische rijhulpmiddelen en Isofix-bevestigingspunten lijkt de Verso-S goed uitgerust om al zijn passagiers veilig te vervoeren. Het weggedrag is niet extreem dynamisch, maar wel veilig en geruststellend, zoals je van een subcompacte eenvolumer mag verwachten. Daarnaast zijn de rolneigingen van de koets niet al te uitgesproken en bieden de ecologische bandjes verrassend veel grip.

  • Comfort

    Het interieur van de Verso-S is ruim gezien de buitenafmetingen en de geluiddemping is goed, op hinderlijk stroomlijngefluit bij hoge snelheden na. De voorstoelen zitten behoorlijk goed, de achterbank is wat vlak en biedt iets minder zijdelingse steun. De rijhouding is iets minder goed door het te laag ingeplante stuur (dat zelfs in zijn hoogste stand te laag valt). De ergonomie is glashelder en eenvoudig, met grote knoppen en een aanraakscherm vanaf het tweede uitrustingsniveau.

  • Praktische kant

    Door de ruime deuren in combinatie met de hogere zitting is instappen erg eenvoudig. In het interieur zijn heel wat bergvakjes te vinden, met onder andere een dubbel handschoenenkastje. De afwerking is echter beneden de standaard van wat we van Toyota gewoon zijn, met minder goed aansluitende en krasgevoelige kunststoffen. De moduleerbaarheid stelt teleur in vergelijking met de concurrentie, want de Verso-S kan geen verschuifbare achterbank bieden.

  • Budget

    De 1.4 D-4D is niet alleen krachtig, maar ook zuinig, zowel op papier als in de praktijk. Dat levert hem bovendien een lage CO2-uitstoot op (113 g/km), waardoor hij recht heeft op een overheidskorting van drie procent op de aankoopprijs. Daardoor is de Verso-S qua prijszetting perfect competitief in zijn segment. Opties zijn er nauwelijks, voor meer uitrusting ben je bijna systematisch verplicht om voor een duurder uitrustingsniveau te kiezen. De waarborg is vijf jaar geldig.

Toyota Verso-S
Conclusie / Toyota Verso-S

Toyota heeft niet langer het rijk voor zich in het segment van de minivolumers, integendeel. Toch heeft de Verso-S in vergelijking met zijn geestelijke voorvader, de Yaris Verso, heel wat van zijn moduleerbaarheid verloren. Dat is des te vervelender omdat veel rivalen hem op dit vlak de les spellen. Niettemin heeft ook hij zijn intrinsieke kwaliteiten: hij biedt een uitgebreide veiligheidsuitrusting en zijn dieselmotor is tegelijk zuinig en erg pittig. Bovendien kan hij ondanks een iets minder doorgedreven moduleerbaarheid uitpakken met een ruim interieur en hoewel zijn prijskaartje niet laag lijkt, is het toch perfect concurrerend. Kortom, de kampioen van de klas is hij niet, maar een slechte leerling al evenmin.

Verder lezen? Download GRATIS het volledige testverslag!

Tests

Onze tests

De concurrenten

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars