Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2023 DS 3 E-Tense 54 kWh (Opera)

Geschreven door Pascal Binon op

Zeg niet langer DS 3 Crossback, maar gewoon DS 3: de kleine cross-over van het Franse luxemerk veranderde van naam ter gelegenheid van zijn midlifefacelift. Onderhuids blijft alles bij het oude… behalve voor de elektrische E-Tense-versie, die een opgewaardeerd aandrijfgeheel mag verwelkomen.

48.200 €
  • Score redactie 14.30 /20

Terwijl de erg knappe stoelen ronduit ontgoochelen door hun matige comfort en hun gebrek aan steun, gaat van de schokdemping van bij de eerste meters een bijzonder prettig gevoel van zachtheid uit. De manier waarop deze ophanging de ruwheid van het wegdek weet te absorberen, is gewoonweg verbluffend. Combineer dat met de stille werking van de elektromotor en je voelt je helemaal ondergedompeld in een premium­omgeving. Ook wanneer je het tempo opvoert, blijft de balans overtuigend: weg­oneffenheden worden erg netjes opgevangen, en het rubberachtige gevoel van de schokdemping is een waar plezier.

Twee kleine kanttekeningen wel: sommige vervormingen kunnen de achtertrein aan het wiegen brengen, wat – in heel bescheiden mate weliswaar – de koers kan verstoren. En vanaf 100 km/u steken windgeluiden rond de voorruitstijlen of de achteruitkijkspiegels de kop op. Bij het in- en uitveren voel je dat de koets strak wordt gehouden – dat kan nu eenmaal moeilijk anders gezien de in toom te houden massa – maar alles blijft mooi geleidelijk, zodat de inzittenden nooit door elkaar geschud worden. Rekening houdend met de relatief compacte wielbasis mag het samenspel tussen voor- en achteras perfect worden genoemd. Dat kan zeker niet van alle elektrische auto’s gezegd worden.

Levendig, maar...

In bochten gaat het koetswerk vrij uitgesproken overhangen, zij het op een stabiele manier, zodat er toch nog enig dynamisme in deze DS 3 schuilt – al voel je meteen dat daar niet de hoogste prioriteit lag. Het bijzonder lichte stuur is een toonbeeld van zachtheid. Als we streng mogen zijn, had het wat meer feedback mogen bieden, maar het is in elk geval precies genoeg om de voortrein een levendigheid te geven die bijzonder aangenaam is in de stad of op kronkelende wegen, terwijl de rechtuitstabiliteit op de snelweg onberispelijk is. De Sport-stand brengt overigens niks bij: die maakt het stuur alleen maar zwaarder en onnatuurlijker.

In onze Opera-uitvoering werkte de adaptieve snelheidsregelaar met stop-and-go-functie samen met de verkeersbordherkenning om de snelheid automatisch aan te passen. Echt overtuigen deed die combinatie niet: in de stad zijn de versnellingen en vertragingen vaak brutaal, terwijl we op secundaire wegen meemaakten hoe de auto – zonder aanwijsbare reden – plots in de remmen dook, tot bijna volledige stilstand. We hoeven daar geen tekening bij te maken hoe gevaarlijk dat kan zijn. Op de snelweg werkte het systeem beter, maar ook daar kun je toch maar beter op je hoede zijn. Tot zover een ‘rijhulpsysteem’…

Prestaties

Wat de prestaties betreft, blijft de onmiddellijke beschikbaarheid van het koppel die eigen is aan elektromotoren, nog altijd even aangenaam, maar met zijn (minimale) gewicht van 1.550 kilogram is deze DS 3 E-Tense zeker geen sprintbom. Daarbij moeten we opmerken dat in de Normal-modus de elektromotor ook maar 109 pk levert (evenveel als de oude Continental-motor dus); de 156 paarden staan enkel paraat in het rijprogramma Sport, of als je het gaspedaal door een weerstand duwt. In de Eco-modus moet je het stellen met… 82 pk.

Terwijl de nieuwe Stellantis-modellen hem afgezworen hebben, houdt de DS 3 voor de bediening van zijn ‘versnellingsbak’ nog vast aan de erg knappe en ergonomische pook. Je kunt er ook een B(rake)-stand mee inschakelen waarin de auto sterker op zijn elektromotor remt, maar een one pedal-­modus is dat niet: om helemaal tot stilstand te komen heb je nog altijd het rempedaal nodig. Daarover gesproken: de overgang tussen regeneratief vertragen en remmen met de schijven is goed voelbaar onder je voet.

In dit artikel : DS, DS DS 3

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker