Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Forthing U-Tour (LPG)

Geschreven door Iwan Kneuts op

Nadat Renault in 1984 de Espace lanceerde, werd de eenvolumer of MPV een échte hype. Elk merk dat zichzelf respecteerde, moest er eentje in het gamma hebben. Net zoals elk jong gezin zodra de zwangerschapstest kleurde, op zoek ging naar een Espace-achtige. Vandaag ligt dat anders. Of zou de Chinese Forthing U-Tour voor een U-turn kunnen zorgen?

32.990 €
  • Score redactie 15.95 /20

Linglong. Neen, het is niet de klank van een Chinese deurbel, maar wel de naam van de banden die onder de Forthing U-Tour liggen. Linglong Green-Max 4x4, maat 215/55 R18 om volledig te zijn. Niet dat we vooringenomen zijn, maar eerdere ervaringen met ander ‘exotisch’ rubber van weliswaar wat langer geleden wakkeren bij ons nog altijd een gezonde dosis wantrouwen aan. Want moet het nog gezegd worden: de band is het enige contact tussen de auto en de weg.

En dus rees de vraag bij aanvang van de testrit of de bandenkeuze het rijgedrag niet zou hypothekeren. Die vrees bleek echter ongegrond. Natuurlijk is er performanter schoeisel op de markt, maar op geen enkel moment hebben we moeten vaststellen dat de auto ongepast reageerde. In een doorgedreven bandentest zou ons oordeel misschien anders zijn, maar voor door­deweeks (en in ons geval ook doorweekt) gebruik voldoen deze Linglong-rubbers. Niet meer, maar zeker ook niet minder. 

Abstracte aquarel

Nu vraagt deze auto ook niet om sportieve banden. Het accent ligt namelijk op het comfort en in dat licht kan de keuze voor achttienduimwielen onze goedkeuring wegdragen. Banden met iets hogere flanken bieden nu eenmaal meer rijcomfort en verkleinen ook het risico op beschadigde velgen bij het parkeren. Waarbij we meteen een pluim reserveren voor de weer­gavekwaliteit van de 360-graden­camerabeelden, zelfs bij hevige regenval – omstandigheden waarin het beeld bij andere, soms zelfs veel duurdere auto’s algauw durft te vervagen tot een abstracte aquarel.

Dat onze testweek met de Forthing U-Tour toevallig ook de natste week van het nog prille jaar was, maakte het er allemaal niet gemakkelijker op. Maar toch zijn we zeer te spreken over het geluidsniveau in de auto. Wie rustig rijdt en zich aan de snelheidsbeperkingen houdt, ziet de toerenteller nauwelijks boven de 2.800 o/m klimmen. Rij- en rolgeluiden worden goed gedempt. Ook het veercomfort van deze gezinsauto voldoet ruimschoots, al voel je de oneffenheden achteraan wel wat nadrukkelijker dan vooraan.

Een goede huisvader

Net zomin als zijn banden koestert ook de Forthing U-Tour zelf geen sportieve ambities. Zijn topsnelheid is beperkt tot 180 km/u en de constructeur heeft zelfs geen moeite gedaan om acceleratiecijfers mee te delen. Maar wetende dat je met een droog aan de haak 1.790 kilogram zware auto onderweg bent en dat elk Mitsubishi-paard meer dan 10 kilogram moet meesleuren, hoef je geen mirakels te verwachten. Beter is het om te genieten van de vlotte krachtontplooiing van de motor en de haast naadloze werking van de versnellingsbak.    

Een gezinswagen hoort te reageren zoals ‘een goed huisvader’ wil dat een auto reageert – lees: voorspelbaar en goedmoedig. En dat is net wat de Forthing U-Tour doet. Neen, hij snijdt niet door de bochten als een warm mes door de boter, maar gedraagt zich in alle omstandigheden veilig. Bijgestaan door efficiënte rijhulpsystemen als het moet. Het was alleen even wennen aan de stuurinrichting. Bij het aansnijden van scherpere bochten geeft het stuur het gevoel dat het ‘in twee keer’ draait. Gelukkig zonder invloed op het sturen zelf; het voelt in het begin alleen maar een beetje vreemd aan.

En nu we het toch over gevoel hebben, dat missen we ook een beetje in het rempedaal, wat doseren wat minder makkelijk maakt. Maar ook hier weer hetzelfde liedje: de remmen voldoen in alle omstandig­heden. Al hebben ze niet veel overschot, en na regelmatig zware belasting merk je een lichte neiging tot fading. Niets om je echt zorgen over te maken, maar wel iets waar je – net als bij de meeste auto’s – best even aan denkt tijdens bergritten. 

In dit artikel : Forthing, Forthing U-tour

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker