Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / SsangYong Rodius

De nieuwe SsangYong Rodius is niet langer het lelijke eendje onder de grote eenvolumers. Maar de zevenzitter heeft nog meer pijlen op zijn boog, te beginnen bij een interessante prijs en een moderne dieselmotor.

Prijs
NB
  • Score redactie 14.00 /20

Zoals gezegd begon de geschiedenis van SsangYong met de Willys Jeep. Het is dan ook niet verbazend dat de constructeur altijd voornamelijk terreinwagens, SUV's, pick-ups en soortgelijke voertuigen is blijven produceren. Dat geldt zelfs voor een eenvolumer als de Rodius, want die heeft dezelfde basis als de Rexton en de Actyon Sports. Kort samengevat bestaat zijn basisarchitectuur uit een ladderchassis, een overlangs ingeplant aandrijfgeheel, een cardanas die de achterwielen aandrijft, en eventueel een inschakelbare brug en voorwielen. De ophanging bestaat vooraan uit boven elkaar liggende driehoeken en achteraan niet uit een starre as, maar uit een meerarmig exemplaar. Daarmee cultiveert het Koreaanse merk een zeker niveau van verfijning. Als we het houden bij het platform, onderscheiden de modellen zich van elkaar door de lengte van de wielbasis en - in mindere mate - de bodemvrijheid. De recent gefacelifte Korando, die is opgebouwd rond een dwars opgestelde motor die de voorwielen aandrijft, ontsnapt als enige aan die regel. De constructeur zaait overigens een beetje verwarring op zijn eigen markt, want de nieuwe Rodius werd in Korea 'Korando Turismo' gedoopt...

  • Interieur- en laadruimte
  • Interieurinrichting (2+2+3-zitter)
  • Verbazend algemeen comfort op alle zitrijen
  • Moderne, koppelrijke motor
  • Verkrijgbaar als lichtevrachtversie en/of 4x4
  • Onklopbare verhouding prijs-uitrusting
  • Motorresonanties bij 2.800 à 3.000 o/m
  • Hoog verbruik
  • Plomp weggedrag in scherpe bochten
  • Geen zijdelingse schuifdeuren achteraan
  • Vaste zitbank op de derde rij
  • Gewicht, onhandige afmetingen in de stad

In dit artikel : Ssangyong, Ssangyong Rodius

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker