Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Korte tests / Dodge Durango SRT : Geweldenaar uit de VS

Geschreven door Iwan Kneuts op

“Hoe durf je?”, zou Greta zeggen. In deze tijden van klimaatgestuurde politieke correctheid is de Dodge Durango SRT geen auto waarmee je kunt uitpakken. Hij is groot, zwaar en snel, en kampt met een zware E5-benzine-verslaving. Toch probeert een onafhankelijke invoerder deze geweldenaar in Europa te slijten. Aan de liefhebbers, zoals dat heet.

In de Verenigde Staten wordt de Dodge Durango bij de compacte SUV’s ingedeeld, een segment waarin zijn belangrijkste concurrent… de Hyundai Santa Fe is.
De Durango, die technisch veel gemeen heeft met de Jeep Grand Cherokee, is in het land van Trump op de eerste plaats een gezinswagen met plaats voor zeven. Een ruime gezinswagen met een lengte van meer dan vijf meter en een breedte van bijna twee meter. Een kolos die meer dan 2.500 kilogram op de weegschaal zet.

In zijn thuisland is hij in zijn basisversie uitgerust met een 3,6 liter grote V6 en heeft hij naar keuze achter- of vierwielaandrijving. Een versie die KWA – een van de drie Europese invoerders die de steun van Dodge krijgen – aan zich laat voorbijgaan. KWA beperkt zich tot twee versies: de R/T en de SRT, allebei met een V8-motor, de ene al straffer dan de andere. In de R/T zit een 5.7 met 360 pk, de SRT pakt uit met een 6.4 met maar liefst 475 pk.

Eerst proberen we het profiel te schetsen van de liefhebber die de Durango SRT op zijn verlanglijstje zet. In Amerika wordt hij omschreven als de auto voor de huisvader die zich tijdens het weekend wel eens aan een sprintje op de dragstrip durft te wagen. Maar dat zou evengoed een ‘foute’ rapper kunnen zijn, die met de auto vooral in de kijker wil rijden. En er zijn bro’s and bitches in wil meenemen: vijf stuks, de bestuurder niet meegerekend.

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars