Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Korte tests / Jaguar F-Pace SVR P550 - lichtvoetig zwaargewicht

Geschreven door Yeelen Möller op

Net als de bravere versies kreeg de Jaguar F-Pace SVR een facelift die niet alleen het interieur een grondige upgrade gaf, maar ook voor nog wat extra snelheid zorgt. Kan je fun hebben in de bochten met een SUV?

Prijs
NB
  • Score redactie NB

Overzicht :

Concept

De Jaguar F-Pace kreeg vorig jaar een facelift, deze snelle SVR volgde kort daarop. Er zijn subtiele verschillen aan de carrosserie: de luchthappers op de neus zijn nog wat gegroeid en moeten de motor en remmen wat beter koelen. Tegelijk zorgt het bumperdesign voor een verbeterde aerodynamica, want de opwaartse druk is verminderd en de luchtweerstand zakt van 0,37 naar 0,36 Cd.

Dat, in combinatie met de onder handen genomen V8 die nu 50 Nm meer levert voor een totaal van 550 pk en 700 Nm, zorgt voor een hogere topsnelheid voor de F-Pace SVR van 2021: liefst 286 km/u, 3 km/u sneller dan voordien. Om de ruim 2 ton zware SUV ook weer veilig tot stilstand te kunnen brengen, zijn er giga-remschijven van bijna 400 mm rondom, een ingebouwde remservo en nieuwe remleidingen die ook voor meer remgevoel moeten zorgen.

Maar het grootste verschil met de facelift is wel in het interieur te vinden, waar de volledige middenconsole en zelfs het volledige dashboard op de schop is gegaan. We zien nu een veel moderner ogende lay-out met mooiere materialen en een veel groter infotainmentscherm, het lijkt haast een iPad Pro gemonteerd op een houder, dat nu gelukkig ook vlotter werkt dan de oude systemen. Die mooiere materialen zijn trouwens over het hele meubilair terug te vinden, wat de F-Pace (SVR) meer een luxegevoel geeft, waar Jaguar natuurlijk naartoe gaat vanaf 2025.

Weggedrag

Hoe kan een meer dan 2 ton zware SUV (2.133 kilo om precies te zijn) zó lichtvoetig rijden? We konden de Jaguar F-Pace SVR facelift kort testrijden in de Spaanse bergwegen op een uurtje van Barcelona, weggetjes waar de breedte van de F-Pace je een beetje doen uitkijken in de - vaak blinde - bochten. Maar heb je het overzicht en een beetje speelruimte... dan mag het beest los. 0-tot-100 in exact 4 seconden, met het verslavende geluid van de supercharged V8 in je oren en de uitlaat die gaat knallen als alles wat warmer wordt, dat maakt indruk.

Maar het is niet enkel op de rechte stukken dat de F-Pace SVR verbluft, integendeel! In de bochten lijkt de SUV zo lichtvoetig dat je even vergeet met wat voor gevaarte je de combinaties afhaspelt. Er zijn wat rolbewegingen, maar die lijken groter dan ze zijn door de hoge zitpositie. Je voelt duidelijk het werk dat in de remmen is gekropen, zeker in de Dynamic-modus is het linkerpedaal erg beetgraag en krijg je dus een snelle reactie op je inputs, maar toch voel je bij het vertragen wel met wat voor massa je onderweg bent. Ook is het iets moeilijker geworden om de remmen te doseren.

Als we het tempo nog wat opvoeren, beginnen de limieten van de F-Pace SVR in zicht te komen. Als de koets uit balans is, moet het ESP beginnen ingrijpen om de tractie te bewaren bij het uitaccelereren, wat het tempo serieus de kop indrukt. Maar gezien de afgrond die achter de vangrail ligt, zou het niet verstandig zijn om de elektronische bewaarengels op vakantie te sturen. Ook de versnellingen van de 8-trapsautomaat zijn wat te lang, waardoor je je rijbewijs al gedag zegt nog voor je in de buurt komt van de toerenbegrenzer, waar het gebrul van de V8 de lokale wielertoeristen de nodige schrik aanjaagt.

Verdict

De Jaguar F-Pace SVR is aantrekkelijker dan ooit, met een hoogwaardiger interieur en nog dat beetje meer snelheid. Maar het is vooral de laatste kans om een auto zoals deze mee te maken: de V8 is sowieso ten dode opgeschreven, maar Jaguar gaat al binnen de 5 jaar volledig elektrisch. Ja, de opkomst van de super-SUV is een doorn in het oog van de puristen, maar dit is een allrounder zoals geen ander: alle ruimte en luxe die je maar kan wensen, in een auto die ook nog eens een bergweggetje afhaspelt aan een moordend tempo met een hemelse soundtrack. Laten we er nog één keer van genieten...

  • Verslavende motor
  • Verrassend dynamisch
  • Veel verbeterd interieur
  • Lange versnellingsbakverhoudingen
  • Iets te stug bij rustig rijden
  • Prijs, verbruik, taksen, milieu-impact...

In dit artikel : Jaguar, Jaguar F-pace

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker