Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Ducati TK-01RR E-Bike (2022) - de DesertX achterna

Geschreven door Cedric Derese op

De motoren van Ducati kent iedereen, maar wist je dat de Italianen ook e-bikes bouwen?. AutoGids doet de test met de Ducati TK-01RR.

Concept

Zoals alle motorfiets- en autofabrikanten maakt Ducati geleidelijk de overstap naar elektrische aandrijving. Dit is met name het geval op het gebied van racen, waar Ducati vanaf 2023 de enige leverancier van racemachines zal zijn voor het MotoE-kampioenschap - een soort 100% elektrische MotoGP. Daarnaast is het Bolognese merk ook geïnteresseerd in geëlektrificeerde fietsen zoals deze TK-01RR, een grote endurobike die ontworpen werd om de steilste trails te bedwingen en er als een kanonskogel overheen te denderen.

De Ducati iTK-01RR is de vrucht van een samenwerking met Thok, een Italiaanse specialist op het gebied van elektrische fietsen. De oprichter van Thok is niemand minder dan Livio Suppo, voormalig MotoGP-teammanager van Ducati Corse, die in 2007 de wereldtitel won met Casey Stoner. Dat is waarschijnlijk de reden waarom het opschrift "Corsica" op het frame van de TK-01RR werd aangebracht... Technisch gezien hebben we het hier over een echte endurobike, met grote veerwegen: 180 mm voor- en 170 mm achteraan. Ter informatie: de nieuwste trailmotorfiets van het merk, de Ducati Desert X,  biedt respectievelijk 230 en 220 mm aan veerweg. De voorvork en achterschokdemper van de TK-01RR worden geleverd door Öhlins, een gerenommeerde toeleveranceir uit de motorwereld.

In het hart van het volledig uit aluminium opgetrokken frame  vinden we de krachtbron, een Shimano EP8 van de laatste generatie, die in staat is om 250 Watt en tot 85 Nm trapondersteuning te leveren. De elektromotor is verbonden met een in de onderbuis ingewerkte batterij van 630 Wh die een actieradius van maximaal 100 km mogelijk maakt (in Eco-modus). De rest van de onderdelen is even goed als de aandrijfmodule: transmissie en remmen met hydraulische schijven (Shimano XT), versterkte aluminium wielen (Crankbrothers) met terreinbanden (Pirelli Scorpion), telescopische zadelpen en carbon stuur (Renthal). Prijs van dit speelgoed: 7.690 euro...

Rijgedrag

De Ducati TK-01RR is massief en sterk vanuit elke hoek, met felle kleuren en grote bobbelige banden. Zoals de meeste elektrisch ondersteunde fietsen, zet deze enduro flink wat gewicht op de weegschaal: liefst 27 kilogram! Zodra je de Ducati van de bagagedrager hebt gepakt, lijken die kilo's te verdwijnen als sneeuw voor de zon. Gesteld dat het batterijpakket opgeladen is, natuurlijk. De TK-01RR komt met drie ondersteuningsmodi, met naast Eco (voor maximale autonomie) ook de standen Trail en Boost. Die laatste is bedoeld voor de pittigste beklimmingen op de steilste hellingen. In alle gevallen wordt de hulp automatisch uitgeschakeld bij 25 km/h (een Europese wettelijke verplichting). Op heuvels lijkt de TK-01RR alles te kunnen overwinnen. Rotsen, wortels en zelfs treden worden allemaal als plasticine onder het voorwiel vandaan gehaald, terwijl het achterwiel er altijd is om tractie te geven.

In dit verband moet worden opgemerkt dat Ducati - of liever Thok - heeft gekozen voor een "mullet"-architectuur. In mountainbiketermen betekent dit dat de diameter van het voorwiel (29") groter is dan die van het achterwiel (27,5"). Dit is de laatste jaren zeer gangbaar bij grote enduro-motoren, en garandeert een goede stabiliteit van het voorwiel in bochten en/of bergafwaarts en een optimaal rijgedrag, dankzij het kleinere vliegwiel op het achterwiel. En laten we het eens hebben over downhill rijden... Ongeacht de omstandigheden op het parcours, baant de TK-01RR zich vol vertrouwe een weg  en verteert daarbij alles wat hij op zijn pad tegenkomt. Zoals een goede enduro, maar lichter, wendbaarder en vooral minder lawaaierig. En niet veel langzamer, toch in de handen van een ervaren rijder.

Conclusie

Deze Ducati TK-01RR houdt het midden tussen een enduro-motor en een grote downhill-fiets en is een formidabele machine om van te genieten op heuvelachtige trails en om onverharde of rotsachtige paden af te rijden. Omdat hij zowel de kuiten van de berijder als het milieu ontlast, verdient hij zijn plaats tussen de 100% fun-machines die gewijd zijn aan liefhebbers van trajecten en rijplezier. Net als een "echte" Ducati... maar dan zonder extra geluid (jammer?) of uitstoot (leuk!).

Verwante testen

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars