Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Motorfietstests / Energica Experia (2022) - elektrische avonturier

Geschreven door Motorrijder Magazine op

De Energica Experia is een elektrisch aangedreven adventure. AutoGids doet de test.

Concept

De Experia is een slordige 10 kilogram lichter dan de Energica-modellen die we eerder konden testrijden, zoals de Ego en de Ribelle. Daarbij lag de focus meer op rijbereik en koppel dan op puur topvermogen. Een vrij logische keuze, want 105 pk is nog altijd meer dan genoeg. Zeker in combinatie van het maximumkoppel van 115 Nm, dat vanaf de eerste draai aan de rechterhendel naar het achterwiel kan worden geperst. Een dikke BMW 1250 GS genereert 143 Nm aan trekkracht, maar pas wanneer de toerenteller de markering van de 6.000 toeren per minuut passeert.

De Energica Experia komt met vier rijmodi, met de mogelijkheid om zelf drie individuele modi samen te stellen. Dan kan je zelf bepalen hoeveel tractiecontrole (6 standen), hoeveel motorrem (4 standen) en hoeveel power je nodig denkt te hebben. Met een simpele druk op de knop kan je de regeneratie regelen. Niet alleen handig om wat energie terug te winnen, maar ook om wat ondersteuning te krijgen bij het aanremmen van bochtencombinaties.

Het accupakket van de Energica Experia heeft de grootste batterijcapaciteit die momenteel beschikbaar is, in combinatie met de efficiëntere elektromotor moet dat goed zijn voor een actieradius van 420 km in de stad en dik 200 km als je buiten de stadgrenzen de teugels laat vieren. Onze ervaring was dat de Experia na twee rondjes rond het Sella-massief met 120 km op de teller nog altijd meer dan de helft aan batterijvoorraad liet zien op het overigens uitstekende TFT-dashboard. Kortom, een rijbereik van pakweg 250 kilometer is meer dan realistisch.  En dat is niet verkeerd.

Review Energica Experia EV

Rijgedrag

Amper twee haarspelden onderweg en we zijn reeds onder de indruk van het absurde gemak waarmee de Energica Experia zich een weg richting de top van de Passo Pordoi baant. De manier waarop de elektrische allrounder fluitend de geasfalteerde spaghettislingers verorbert, heeft een hoog computerspelletjesgehalte. Geen smorende koppeling om die krappe haarspeld te kunnen nemen enn niet op het laatste moment op zoek naar de ideale versnelling, gewoon accelereren of remmen. Meer niet.

Dat klinkt als heel vanzelfsprekend, maar dat is het natuurlijk niet. Het heeft Energica het nodige bloed, zweet en tranen gekost om te komen op het punt waar ze nu zijn: een elektromotor met een fluwelen gasreactie die je in de pittigste sportmodus bakken aan koppel voor de voeten gooit, maar toch nooit intimideert. Je staat ook even snel weer stil, met dank aan de uitstekende Brembo-remmen. Je merkt dat je harder en langer (door)remt dan bij een klassieke motor, maar door het goede samenspel tussen voor- en achterrem is dat op geen enkele manier hinderlijk. Twee vingers aan het hendel is meer dan genoeg.

Als het op sturen aankomt, ben je bij de Energica Experia op het juiste adres. Zowel voor- als achteraan maakt de elektrische avonturier gebruikt van Sachs-vering, waarvan de basisset-up wat stug aanvoelt - zeker op slechtere wegen. Maar die keuze wordt ingegeven door het hoge gewicht van deze machine, want die 260 kilogram van de Energica Exeprio laat zich niet zomaar maskeren. Vooral bergaf voel je wel dat de Experia wat doordrukt, maar door de puike stuurbalans duw je de neus altijd op de juiste lijn, en eenmaal op koers is er geen speld tussen te krijgen. Een GS is op dit soort stuurwegen echt wel beweeglijker dan een Experia, en bovendien met volle tank vrijwel even zwaar.

Review Energica Experia EV

Verdict

De olifant in de kamer is natuurlijk de aanschafprijs, want de Energica Experia verandert pas van eigenaar voor 25.590 euro. En dat is exclusief btw... Door de beperkte schaalgrootte blijven elektrische motoren een behoorlijke deuk in je spaarvarken slaan.

Maar laat je dat gepeperde kostenplaatje even buiten beschouwing, dan kan je niet anders dan besluiten dat de Energica Experia een goed uitgebalanceerde allrounder is, die op het vlak van afwerking, stuurgedrag, ergonomie en zelfs autonomie best meekan met zijn conventioneel aangedreven Adventure-soortgenoten. Op bepaalde vlakken, zoals wat rijgemak en trekkracht betreft, doet hij zelfs beter. En allen dat al is bijzonder knap.

Review Energica Experia EV

Bron: je kan de uitgebreide test van de Energica Experia nalezen in Motorrijder-magazine.

Onze partner voor motornieuws en -testen

HEB JE NOG VRAGEN?
Stel ze op ons AutoForum

Naar AutoForum

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars