Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Onze vergelijker laat je toe om tot 3 auto's tegelijkertijd te vergelijken en 9 vergelijkingen in je mandje te bewaren.

Uw winkelmand van te vergelijken voertuigen0

Bent u zeker dat u uw selectie van voertuigen wilt verwijderen ?

Bevestigen Annuleren

Sleep en verplaats een voertuig vanuit uw winkelmand naar één van de 3 posities hierboven om de vergelijking te maken

Motorfietstests / Harley-Davidson Low Rider ST (2022) - van de oude stempel

Geschreven door Motorrijder Magazine op

De nieuwe Low Rider ST is nog een Harley-Davidson van de oude stempel. AutoGids doet de test.

Overzicht :

Concept

Harley-Davidson maakt dan wel een stevige transitie door waarbij ze angstvallig nieuwe markten proberen aan te boren, maar ze zijn dus nog niet vergeten hoe ze een meer traditionele Harley moeten bouwen. Het moet frustrerend zijn voor Harley: jarenlang moeten aanhoren dat je moet moderniseren; en als het dan gebeurt blijkt dat iedereen toch weer blij wordt van de ‘klassieke’ modellen - wat trouwens helemaal losstaat van hoe goed (of niet) je de ‘moderne’ nieuwe Harleys vindt.

De Harley-Davidson Low Rider ST is een zogeheten cruiser ‘West Coast Style’. Laag en diep zadel, makkelijk demonteerbare koffers en een stevige kopkuip resulteren volgens Harley in een kruising tussen een softail en een cruiser waarmee je vervolgens zo hard mogelijk gaat.  In de lagere versnellingen is het maar goed dat het zadel over een steuntje beschikt, want de aardverschuivende 168 Nm aan koppel rolt er al bij 3.500 toeren uit en schopt je letterlijk richting de horizon.

Harley-Davidson Low Rider ST

Rijgedrag

De motor heeft een cilinderinhoud van 1.923 cc - of 117 cubic inches - en vertrouwt op twee zuigers die de doorsnede van een volwassen asbak hebben en die weinig moeite moeten doen om de 327 rijklare kilo's van de Harley-Davidson Low Rider ST vooruit te stuwen. Vanaf quasi vrijloop is er kracht voorhanden en middels een stevige por vragende, maar wel precies schakelende versnellingsbak hoef je het toerental maar rond de 4.000 toeren te houden om mooi vaart te maken. Dankzij de dubbele balansas in het blok gebeurt dat trouwens opvallend trillingvrij.

De digitale teller zit nu op het stuur en niet meer op de tank, je moet dus minder diep zoeken naar gewenste info zodat je niet meer achteloos de volgende apex mist. Op droog asfalt verrast het stuurgedrag van de Harley-Davidson Low Rider ST op een positieve manier. Het is uiteraard geen sportieve naked, maar als je met een beetje kennis van zaken een bocht weet in te schatten, valt er behoorlijk stevig te kachelen met deze dikke bruut. De grootste verrassing is wellicht de grondspeling, want je moet echt je best doen om de voetsteunen op te schuren. De achterkant is volgens Harley ook wat hoger gezet met exact die doelstelling, net zoals ook de koffers wat hoger werden gehangen ten behoeve van de grondspeling.

Met een balhoofdhoek van 28 graden en een wielbasis van 1.615 mm moet je stevig aan de bak om de Harley Davidson Low Rider ingestuurd te krijgen, maar eens op lijn heb je minstens een zijdelings chargerende neushoorns nodig om de ST nog van zijn lijn te krijgen. Dit ding is zo stabiel als een huis. Dat maakt ook wel dat je lijn maar beter goed gekozen is, want halverwege corrigeren is om problemen vragen.Voordat je het potentieel van de Low Rider ST ten volle gaat benutten, weet je dus best wel een beetje waar je mee bezig bent.

Met een veerweg van 56 mm achteraan zou je kunnen denken dat je hoogstens een uit de kluiten gewassen kiezelsteen nodig hebt om de vering van de wijs te brengen, maar dat is niet het geval. De Harley-Davidson Low Rider ST gedraagt zich naar behoren over hobbels en putten. Enkel bij een snelle opeenvolging van oneffenheden lijkt het rijwielgedeelte met behoorlijk strakke demping naar adem te moeten happen. Hetzelfde kan bij een sportief toeristisch tempo gezegd worden over de remmen. Hoewel die krachtig en doseerbaar zijn, kun je (zeker bergaf) maar beter niet te veel uitstelgedrag vertonen. Vroeg genoeg in de ankers, dat is de boodschap!

Harley-Davidson Low Rider ST

Verdict

De Low Rider ST is nog een Harley-Davidson van de goeie, oude stempel. Zwaar en met een dik blok, is dit een motor die een behoorlijke inspanning van z’n rijder vraagt. Maar zowel qua prestaties als stuurgedrag is het een ‘gouwe ouwe’ Harley met een erg modern kantje, waarbij de compromissen die je al rijdend moet sluiten nauwelijks nog bestaan. Je moet een beetje rekening houden met zijn gewicht en de wat langere remweg, maar verder kunnen we enkel stellen dat de Low Rider ST positief verrast. Hopelijk stuurt Harley in de toekomst niet helemaal weg van dit soort bruten, want dat zou zonde zijn.

Harley-Davidson Low Rider ST

Bron: je kan de uitgebreide test van de Harley-Davidson Low Rider ST nalezen in Motorrijder-magazine.

 

Onze partner voor motornieuws en -testen

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker